از روى فراموشى كفاره ندارد، ولى با علم و عمد،
موجب گناه مىشود و يك شتر ماده كفاره دارد، امّا عمرهاش صحيح است.
و
امّا اگر در حج قبل از فراغ از سعى و پيش از وقوف در مزدلفه از روى علم و با
التفات استمنا نمايد، اضافه بر گناه، يك شتر نر يا ماده كفاره بايد بپردازد، امّا
اعاده حج در سال بعد، بنابر اظهر واجب نيست. البتّه در صورت جهل به حكم و يا
فراموشى چيزى بر وى نيست.
7-
عقد نكاح
مسأله
291- اگر محرم زنى را عقد كند، چه عقد دائم باشد يا موقت، اين عقد باطل
است، چه براى خودش و چه براى ديگرى، و چه آن شخص ديگر محرم باشد و چه غير محرم.
مسأله
292- اگر محرم شخص ديگرى را وكيل كند كه زنى را به عقد وى در آورد، اين
عقد وكالتى باطل است، و نيز اگر از طرف محرم عقد فضولى انجام دهد، اجازه وى صحيح
نيست.
مسأله
293- عقد محرم در صورت علم و التفات به حكم شرعى، موجب حرمت ابدى
مىگردد، ولى اگر از روى جهل به حكم باشد، موجب حرمت ابدى نمىشود، و مىتواند پس
از خروج از احرام با آن زن ازدواج نمايد. و همچنين مىتواند در مجلس عقد حضور
يافته و شهادت بر آن بدهد، بلكه در بعضى موارد مانند دفع ستم و يا اثبات حق، حضور
واجب مىشود. همچنانكه محرم مىتواند خواستگارى بنمايد، و نيز مىتواند به زنى كه
او را طلاق رجعى داده، رجوع نمايد.