اسم الکتاب : جايگاه زن در نظام سياسى اسلام المؤلف : فياض، شيخ محمد اسحاق الجزء : 1 صفحة : 66
اين حديث معتبر نمىباشد[1]
و نسبت دادن آن به رسول اكرم (ص) صحيح نيست. علاوه بر آن، اين حديث قابل تأييد و
تصديق نيز نمىباشد؛ زيرا برخلاف محسوس و واقعيتهاى عينى است. چون ملموس و عيان
است كه عقل زن در همهى عرصههاى علمى كه زن حضور و موجوديت دارد، از عقلى مرد
كمتر نيست. از سوى ديگر، از آيات و روايات استفاده مىشود كه بين مرد و زن در اين
مورد فرقى وجود ندارد. شايد اين حديت- بر فرضى اعتبار و صحت آن- ناظر بر اين باشد
كه طبيعت نوعى زن، بيشتر از طبيعت مرد، حساس و داراى احساسات، محبت، رقت قلب و
متمايل به آرايش، آراستگى و زيبايى است. از همين رو، گاهى اين احساسات بر عقلانيت
و تفكر او در زندگى عمومى غلبه مىيابد و
[1] . در مورد اين حديث و حديثى
كه در سوال چهاردهم مطرح شده رجوع كنيد به:
1- منتظرى، آيت الله حسين على،
دراسات فى ولاية الفقيه و فقه الدولة الاسلامية، ج 1، قم، چاپ اول، شرايط والى يا
زمامدار اسلامى،
2- شمس الدين، شيخ محمد مهدى، زن
در سياست و اجتماع، ترجمهى سرور دانش، چاپ اول، كابل، 1385.
مرحوم شمس الدين در اين كتاب
دلايل مخالفان زمامدارى زن را از قرآن كريم، سنت، اجماع و وجوه استحسانى ديگر، به
تفصيل مورد بحث و بررسى قرارداده است. در بخش روايات، ده دسته از روايات از جمله
رواياتى را كه در متن ذكر شده، از نگاه سند و دلالت مورد نقد قرارداده است.
ديدگاههاى ايشان در اين مباحث كاملًا با ديدگاههاى آيت الله فياض، مشابه و نزديك
است.( مترجم)
اسم الکتاب : جايگاه زن در نظام سياسى اسلام المؤلف : فياض، شيخ محمد اسحاق الجزء : 1 صفحة : 66