اسم الکتاب : جايگاه زن در نظام سياسى اسلام المؤلف : فياض، شيخ محمد اسحاق الجزء : 1 صفحة : 44
وجود ندارد و صرف اين كه خطابهاى قرآنى متوجه
مردان است، دليل بر اختصاص نيست؛ زيرا:
اولًا؛
براساس قاعدهى «اشتراك همهى پيروان يك شريعت در تكليف) احكام شرعيه مجعول در
شريعت مقدس، اختصاص به گروه خاصى ندارد.
ثانياً؛
خطابهاى قرآنى به طور نوعى متوجه مردم (ناس) يا انسان است كه هم مرد را شامل
مىشود هم زن را.
ثالثاً؛
امر به معروف و نهى از منكر داراى مراتب و درجاتى است كه يكى از آن مراتب، امر به
معروف و نهى از منكر با زبان است و اين مرتبه از امر به معروف و نهى از منكر،
احتياج به قوهى اجرايى ندارد و هر كس كه هرچند به طور نسبى قادر بر آن باشد، بر
او واجب خواهد بود.
ب)
اگر جواب در سوال قبلى اين باشد كه زن نيز مكلف به اين فريضه است، آيا نتيجه اين
خواهد بود كه زن مىتواند همهى مقامها و سمتهاى يادشده در سوال اول را برعهده
بگيرد، يا تنها برخى از آنها را؟ و كدام يك را؟ و با چه دليل؟
جواب:
در
سوال اول گفته شد كه زن مىتواند همهى سمتها و پستهاى هفده گانهى مذكور را بر
عهده بگيرد.
اسم الکتاب : جايگاه زن در نظام سياسى اسلام المؤلف : فياض، شيخ محمد اسحاق الجزء : 1 صفحة : 44