[166] م- مستحب است از طرف خويشاوندان يا غير آنها حج بجا آورد تبرعا، چه
زنده باشند يا مرده و همچنين از طرف معصومين، و نيز طواف از طرف آنها و غير آنها
مستحب است بشرط آنكه در مكه نباشند يامعذور باشند.
[167] م- كسى كه زاد و راحله ندارد مستحب است قرض
كند و به حج برود در صورتى كه مىتواند قرض را اداء كند.[1]
[168] م- با مال حرام جايز نيست به حج[2]
برود و اگر مال او مشتبه است و علم به حرمت آن ندارد، مىتواند آن را صرف كند.
[169] م- بعد از فارغ شدن از حج استحبابى مىتواند
ثواب آن را بديگرى هديه كند همچنانكه در وقت شروع مىتواند آن را نيت كند.
[170] م- كسى كه مال ندارد تا با آن حج بجا آورد
مستحب است ولو با اجاره دادن خودش و نيابت از ديگرى به حج برود.
[1]- و ليكن پس از قرض كردن
حج بر وى واجب شده و حجة الاسلام او است.
[2]- وليكن حج وى صحيح است و
قربانى را بايد از مال حلال و يا در ذمه بخرد.