داخل شدن در حرم مرد، ظاهراً مستحق اجرت
رفتن تا محل موت مىباشد و همين طور اگر بعد از احرام و دخول حرم بميرد بيشتر از آن
چه ذكر شد و اجرت احرام مستحق نيست.[1] اگر چه حج از ميت ساقط مىشود
و اگر بعض اعمال را بجا آورد و مُرد مستحق اجرت آن اعمال نيز مىباشد و اگر اعمال
را بنحوى بجا آورده است كه در عرف گفته شود كه عمره و حج را بجا آورد، مستحق تمام
اجرت است اگر چه بعض اعمال را كه مضر به صحت حج نيست و محتاج به اعاده نيست
نسياناً ترك كرده باشد.[2]
[121] م- كسى كه به عنوان نيابت رفت به مكه، و
خودش حج واجب بجا نياورده احتياط آن است كه بعد از عمل نيابت براى خودش عمره مفرده
بجا آورد و اين احتياط واجب نيست لكن خيلى مطلوب است.
[122] م- كسى كه اجير شده براى حج تمتع، مىتواند
اجير ديگرى شود براى طواف يا ذبح، يا سعى، يا عمره مفرده بعد از عمل حج، چنانچه
مىتواند براى خودش طواف و عمره مفرده بجا آورد.
[1]- هر گاه اجير بعد از
محرم شدن و دخول حرم بميرد تمام اجرت را مستحق خواهد شد در صورتى كه بر تفريغ ذمّه
ميّت اجير شده باشد و اما اگر اجير بر بجا آوردن اعمال شده باشد اجرت مقدارى را كه
بجا آورده مستحق مىشود و چنانچه قبل از دخول حرم بميرد چيزى مستحق نخواهد بود بلى
اگر مقدمات عمل داخل در اجاره باشد هر مقدار از مقدمات را كه انجام داده باشد اجرت
همان مقدار را مستحق مىشود.
[2]- مگر آنكه اجير براى
تفريغ ذمّه شده باشد كه در اين صورت تمام اجرت را مىبرد و اگر بر خود اعمال اجير
باشد به نحو تعد مطلوب به نسبت اعمالى كه انجام داده مستحق اجرت است.