[1288] س- آيا بدون عذر مىتوان در شب رمى كرد يا كافى نيست و اگر در شب صحيح
است آيا گناهى هم مرتكب شده است و همچنين تأخير ذبح از روز عيد قربان هرچند صحيح
است ولى آيا گناهى هم مرتكب شده است؟
ج- بدون عذر، رمى در شب واقع نمىشود و اگر بدون عذر رمى در روز را ترك
نمايد گناه[1] كرده است، و همچنين معصيت
نموده است على الأحوط اگر ذبح را عمداً از روز عيد تأخير بيندازد، هرچند ذبح صحيح
است.
[1289] س- كسى كه در رمى جمرات نايب
شده، آيا مىتواند شب رمى كند يا نه و همچنين كسى كه در اصل حج نايب باشد و از
ابتدا مىدانسته كه نمىتواند رمى كند، يا نمىتواند روز رمى كند و يا در رمى روز
مسامحه و اهمال كند، حكمش چيست؟
ج- نايب بايد اعمال اختيارى حج را انجام دهد و اگر معذور باشد
نمىتواند[2] نايب شود و كسى كه در رمى
نايب شده بايد روز رمى كند و مسامحه و اهمال موجب بطلان نيابت نيست، هرچند در فرض
سؤال جايز نيست.
[1290] س- شخصى كه خود معذور است و
نمىتواند رمى جمرات
[1]- و بايد در روز آن را
اعاده كند و چنانچه در ايام تشريق انجام ندهد بايد سال ديگرخودش و يا نائبش انجام
دهد.
[2]- نيابت معذور در رمى
جمرات نسبت به صحت حج اشكالى ندارد ليكن اگر از ابتدامعذور بوده است بر منوب عنه
است كه شخص غير معذورى را نيز براى رمى نائب كند.