ج- اگر حلق[1] و تقصير در منى نبوده بايد
اعاده شود.
[1150] س- در مسأله سابق، كسانى كه
بعد از حلق و تقصير مزبور به مكّه آمدهاند و اعمال مكّه از قبيل طواف و سعى و
طواف نساء را انجام دادهاند و بعد متوجه شدهاند كه حلق و تقصير در منى نبوده،
آيا اعمال مكّه آنان صحيح است؟
ج- در فرض[2] مزبور صحيح نيست و بايد آن
اعمال هم اعاده شود.
[1151] س- كسى كه سال قبل هم به حج
مشرف شده و حلق را در خارج منى انجام داده است و امسال هم حلق را در خارج منى
نموده چه وظيفهاى دارد و اگر اعمال مكّه را انجام داده صحيح است يا خير؟
ج- حلق را در منى اعاده كند و يك حلق كافى است و بعد طواف و نماز و
سعى سال قبل را اعاده كند واحتياطاً طواف و نماز و سعى امسال را نيز بجا آورد و
بعد يك طواف نساء و نماز انجام دهد و كفايت مىكند، گر چه ظاهر اين است كه احرام
براى عمره و حج امسال صحيح نبوده است.
[1]- اگردر ازدحام باشد به
نحوى كه بخشى از مردم در وادى محسر كه مسلخ جديد در آنجا قرار دارد قرار گرفته
باشند وادى محسر حكم منى را پيدا مىكند.
[2]- اظهر صحت اعمال است و
تقصير يا حلق نيز صحيح است و آنچه واجب است فرستادن موهاى خود به منى است در صورت
امكان و پاسخ سؤال بعدى نيز روشن مىشود.