[969] م- اگر كسى كه بواسطه عذر، روز نهم را وقوف نكرده و شب دهم را عمداً و
بى عذر در عرفات وقوف نكند، ظاهراً حج او[1]
باطل مىشود، اگر چه درك كند وقوف به مشعر را.
[970] م- اگر كسى بواسطه فراموشى يا غفلت يا عذر
ديگر ترك كند وقوف به عرفات را در روز نهم، كه وقت اختيارى است و در شب دهم كه وقت
اضطرارى است، كفايت مى كند در صحيح بودن حج او كه وقوف اختيارى مشعر را درك كند
چنانچه خواهد آمد.
استفتائات وقوف در عرفات
[971] س- حدودى كه براى عرفات و مُزْدَلِفه و
منى مشخص شده است جهت انجام مناسك، اعتبار دارد يا نه؟
ج- چنانچه مورد اطمينان يا تصديق اهل محل[2]
باشد معتبر است.
[972] س- كراهت صُعود به جبل الرحمه، آيا قبل از
نيت وقوف به عرفات است يا بعد از آن؟ ج- در
وقت وقوف كراهت دارد كه از جبل بالا رود.
[1]- و بايد عمره مفرده
انجام دهد و با آن از احرام خارج شود و احوط آن است كه در ايامتشريق عمره را
انجام ندهد و در سال بعد نيز بايستى حج را اعاده كند.