[888] م- واجب است بعد از آنكه سعى كرد تقصير كند
يعنى قدرى از ناخنها يا قدرى از موى سر يا شارب يا ريش را بزند و بهتر آن است كه
اكتفا به زدن ناخن نكند و از موى قدرى بزند، بلكه موافق احتياط است و تراشيدن سر
در تقصير كفايت نمىكند بلكه حرام است.
[889] م- اين عمل نيز از عبادات است و بايد با
نيت پاك و خالى از قصد غير اطاعت خدا بياورد و اگر ريا كند موجب باطل شدن عمرهاش
مى شود مگر آنكه جبران كند.
[890] م- اگر تقصير را فراموش كند تا وقتى كه
احرام حج را ببندد عمرهاش صحيح است و مستحب است فديه يك گوسفند و احتياط آن است
كه فديه بدهد.
[891] م- اگر عمداً[1]
تقصير را ترك كند تا احرام بستن به حج، عمره او باطل مىشود بنابر اقوى و ظاهراً
حج او حج إفراد مىشود، و احتياط واجب آن است كه پس از تمام كردن حج إفراد، عمره
مفرده[2] بجا آورد و در سال بعد
[1]- و اما كسى كه به جهت
سهو و يا نسيان و يا اعتقاد به صحت عمل تقصير را ترك كردهباشد عمرهاش صحيح است و
احتياطاً لازم است يك گوسفند كفاره بدهد اگر چه اعاده حج در صورت جهل احوط است.