[788] م- واجب است بر هر مكلفى كه نماز خود را ياد بگيرد و قرائت و ذكرهاى
واجب را پيش كسى درست كند كه تكليف الهى را به طور صحيح بجا آورد، خصوصاً كسى كه
مىخواهد به حج برود بايد نماز را تصحيح كند، چون بعضى گفتهاند اگر نماز او درست
نباشد عمره او باطل است و همچنين حج نيز باطل است. پس علاوه بر آنكه به اين قول،
از حَجّةالاسلام برائت ذمّه پيدا نمىكند، ممكن است چيزهايى كه در احرام بر او
حرام شده بود؛ مثل زن و چيزهايى كه گذشت، بر او حلال نشود.
[789] م- اگر شخصى نتوانست قرائت يا ذكرهاى واجب
را ياد بگيرد بايد نماز را به هر ترتيبى كه مىتواند خودش بجا آورد و كافى است و
اگر ممكن است، كسى را بگمارد كه نماز را تلقين او كند و احتياط آن است كه در مقام
ابراهيم به شخص عادلى اقتدا كند، لكن اكتفا به نماز جماعت نكند؛ چنانچه نايب گرفتن
نيز كافى نيست.
[790] م- نماز طواف را در همه اوقات مىشود خواند
مگر آنكه مزاحمت كند با وقت نماز واجب، كه اگر نماز طواف بخواند موجب فوت يوميه
شود، پس بايد اول نماز يوميه را بخواند. [791] م- اگر كسى از روى بى مبالاتى مسامحه كرد در ياد گرفتن قرائت و ذكر
واجب نماز تا وقت تنگ شد، نماز را به هر نحو كه مىتواند بايد بخواند و صحيح است،
لكن معصيت كار است و احتياط[1] آن است كه به دستور مسأله 789
عمل كند و اگر ممكن است كسى را وادار كند كه تلقين او كند.