نيست شكاف دهد و از پائين بيرون آورد، و
همين قدر لازم است آن را بكند و لباس احرام بپوشد، و در هر دو صورت احرامش صحيح
است.
[290] م- اگر فراموش كند احرام را و بخاطرش نيايد
مگر بعد از اتمام همه واجبات و نتواند جبران[1]
كند احتياط در بطلان عمره او است اگر چه صحت آن بنظر بعيد نيست، ولى اگراعمال حج
را هم تمام كرد و يادش آمد عملش صحيح است.[2]
استفتائات احرام
[291] س- كسى در وقت احرام اين طور قصد مىكند:
محرم مىشوم، يا احرام مىبندم، براى عمره تمتع يا غير آن، با توجه به اين مسأله
كه فرمودهايد نيت احرام لازم نيست، بلكه ممكن نيست، اين احرام چه صورت دارد؟ ج- به احرام ضرر نمىزند هر چند قصد احرام
لازم نيست و احرام امر قصدى نيست بلكه اگر شخص بقصد حج يا عمره تلبيه بگويد محرم
مىشود هر چند قصد احرام نكند.
[1]- اگر اعاده عمره ممكن
باشد صحت عمره او خالى از اشكال نيست و بايد احتياطترك نشود و اما اگر وقت حج ضيق
شده است و عمره قابل جبران نيست أظهر صحت عمره است.
[2]- و اگر احرام حج را
فراموش كند يا جهلًا ترك كند تا اعمال تمام شود حج صحيح است.