responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس    الجزء : 1  صفحة : 397

1726- بازى زن و مرد نامحرم در فيلم‌ها و گفتن حرف‌هاى عاشقانه- كه زن و شوهر به يكديگر مى‌گويند- مانند عزيزم، قربان تو، و ... و نمايش و خريد و فروش آنها كه غالباً تحريك كننده و همراه با ارائه الگوهاى غير اسلامى و ضدّ اخلاقى مى‌باشد حرام است.

1727- شركت در مجالس گناه حرام است و اگر انسان پس از شركت در مجلس، متوجه گناه بودن آن شود، چنانچه نتواند نهى از منكر كند يا نهى او مؤثر نباشد، بايد مجلس را ترك كند.

شركت در عروسى‌هايى كه همراه با لهو و لعب است اگر نتواند نهى از منكر كند، جائز نيست. 1728- شركت در مجا لس عروسى و ... كه گاهى محرم و نامحرم مختلط هستند جائز نيست و والدين نبايد به فرزندان خود جهت شركت در اين گونه محافل اجازه دهند.

1729- حضور داماد در مجلس زنانه اگر به نامحرم‌ها نگاه نكند، اشكال ندارد.

1730- جايز نيست قبل از اجراى صيغه عقد، داماد- غير از رفت و آمدهاى متعارفى كه براى خواستگارى است- با دختر ارتباط داشته، و يا قبل از اطّلاع و الدين به اصطلاح با همسر آينده‌شان در مورد زندگى مشترك ساعت‌ها با هم گفتگو و نشست و برخاست كنند و با هم به بيرون از منزل بروند، زيرا حكم آنها، حكم بقيّه نامحرمان است و ارتباطات مزبور جائز نيست.

1731- كسى كه در كشور غير اسلامى اقامت دارد واجب است در حدّ قدرت و توان از اسلام و تهاجمات وارده بر آن، با مراعات شرائط و مراتب امر به معروف و نهى از منكر، دفاع نمايد؛ و واجب است با مراعات شرائط زير كفار را به اسلام دعوت نمايد: 1- حكومت اسلامى به خاطر مصالح مهمترى دعوت و تبليغ به اسلام را در بلاد كفر موقتاً ممنوع نكرده باشد، 2- صلاحيت و اهليت و نيز قدرت تبليغ اسلام در مناطق كفر را داشته باشد، 3- مفسده مهمى پيش نيايد.

1732- تجسس در مسائل شخصى و خانوادگى حتى در مفاسد اخلاقى افراد، توسط هر شخص يا ارگان جائز نيست و اشاعه فحشابوده و حرام مى‌باشد؛ همچنين گوش دادن به مكالمات اشخاص توسط شنود يا به هر شكل ديگر و نيز كنترل نامه‌هاى شخصى و پيگيرى عيوب و خطاها و لغزشهاى افراد حرام است و در صورت اصرار بر آن بايد توسط محكمه صالح تعزير گردد.

تذكر- موضوعات و فقرات بخش «احكام و آداب مربوط به معاشرت» در جلد نهم فقرات فقهيّه، صفحات 79 تا 88 ذكر شده‌اند.

اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس    الجزء : 1  صفحة : 397
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست