اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 319
واجب نشده باشند ولى لوجه اللّه و براى رضاى خدا
انجام گيرند از اين صدقات محسوب مىشوند؛ و اگر بدون قصد وجه و رضاى خداوند صورت
گيرند، همان عنوان خود- هبه، ابراء و وقف و ...- را دارند و صدقه محسوب نمىشوند.
سوم-
احكام مربوط به صدقه:
1454-
پرداخت صدقه به مستحق به قصد قربت يا به قصد وجه اللّه و رضاى خدا لازم مىشود، چه
صدقه با عقد مشتمل بر ايجاب و قبول پرداخت شود و چه با معاطاة، پس جائز نيست صدقه
دهنده آن را پس بگيرد، هرچند مستحق از ارحام نبوده و احسانى هم كه به عنوان تصدّق
محقق شده است هبه مقبوضه نباشد.
1455-
توسعه بر عيال بهتر از پرداخت صدقه مستحبى به ديگران است و صدقه بر نزديكان بر
صدقه به بيگانه مقدم است و افضل از صدقه بر نزديكان، صدقه بر رحمى است كه در دل
صدقه دهنده را دشمن دارد.
1456-
هاشمى- سيّد- مىتواند صدقات واجب يا مستحب خود را به سيد يا غير سيد بدهد.
1457-
جائز است غير هاشمى- غير سيّد- صدقات مستحبى خود را به سيّد بدهد ولى زكات واجب
مال و فطره خود رانمى تواند به سيّد بدهد.
1458-
جائز است صدقات مستحبّى را به افراد بىنياز و كافر ذمى و مخالف مذهب بدهند؛ ولى
جائز نيست آنها را به كسانى كه ناصبى و ياكافر حربى هستند بدهند، هرچند از ارحام
باشند.
1459-
دست ردّ به سينه سائل زدن و او را محروم برگرداندن كراهت دارد، هرچند به احتمال
قوى بىنياز باشد؛ بلكه بهتر است چيزى هرچند اندك به او داده شود.
1460-
سؤال و دريوزگى كراهت دارد؛ و بعضى از فقهاء در حال بى نيازى آن را حرام مىدانند؛
البته منع يا كراهت از سؤال در صورتى است كه سائل ناچار و مضطر نباشد؛ و الا ممنوع
يا مكروه نيست؛ بلكه در بعضى از صور مستحب و در بعضى از صور واجب است.
تذكر-
موضوعات و فقرات بخش «صدقه» بطور كامل در جلد ششم فقرات فقهيّه، از صفحه 207 تا
صفحه 218 بيان شدهاند.
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 319