اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 159
شد بجا آورد، روزه او صحيح است.
831-
كسى كه بدن ميّتى را مسّ كرده و غسل مسّ ميّت بر او واجب شده است، مىتواند بدون
انجام غسل روزه بگيرد، و اگر در حال روزه هم بدن ميّت را مسّ نمايد، روزهاش باطل
نمىشود.
سوم-
اجتناب از مُفطرات:
832-
مُفطرات روزه- كارهايى كه روزه را باطل مىكنند- عبارتند از: 1- خوردن و آشاميدن،
2- جماع، 3- استمناء، 4- دروغ بستن به خدا يا يكى از پيغمبران يا جانشينان آنها،
5- رساندن غبار غليظ به حلق، 6- اماله كردن با چيز روان، 7- قى كردن.
اول-
خوردن و آشاميدن:
833-
اگر روزهدار عمداً چيزى بخورد يا بياشامد- كم يا زياد- روزه او باطل مىشود، چه
خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، و چه خوردن آن معمول نباشد مثل
خاك 834- اگر شخص روزهدار سهواً چيزى بخورد يا بياشامد، روزهاش باطل نمىشود.
835-
استعمال آمپولى كه صرفاً جهت مداوا بكار مىرود براى روزهدار اشكال ندارد؛ ولى
بهتر است از استعمال آمپولى كه بجاى غذاء بكار مىرود خوددارى نمايد.
836-
اگر شخص روزهدار چيزى را كه لاى دندانهايش مانده، عمداً فرو ببرد، روزهاش باطل
مىشود.
837-
اگر روزهدار در ماه رمضان از روى فراموشى مثلًا لقمه در دهان بگذارد و بعد متذكر
شود كه روزه است، واجب است لقمه را بيرون آورد؛ و چنانچه با امكان بيرون آوردن
لقمه عمداً آن را فرو ببرد، روزهاش باطل مىشود؛ و اگر روزه او روزه رمضان باشد،
علاوه بر وجوب قضاء كفاره هم بر او واجب مىشود، و همچنين است حكم هر روزهاى كه
قضاء و كفاره دارد.
838-
فرو بردن آب دهان- چه كم باشد و چه زياد- روزه راباطل نمىكند، اگرچه به واسطه
خيال كردن ترشى و مانند آن، در دهان جمع شده باشد.
839-
فرو بردن اخلاط سر و سينه قبل از رسيدن به فضاء دهان اشكال ندارد؛ ولى اگر داخل
فضاء دهان شوند، احتياط واجب است كه آنها را فرو نبرند.
840-
جويدن غذاء براى بچه يا پرنده و نيز چشيدن غذاء- كه معمولًا غذا در اين دو صورت
به
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 159