اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 121
640- گفتن تكبيرة الإحرام در اول هر نماز، واجب و
ركن است، و بايد حروف «اللَّه» و حروف «اكْبَر» و دو كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ» پشت
سر هم و به عربى صحيح گفته شوند؛ و اگر كسى آنها را به عربى غلط بگويد يا مثلًا
ترجمه آنها را به فارسى بگويد صحيح نيست؛ و أحوط آن است كه نمازگزار لام «اللَّه»
و راء «اكْبَر» را تفخيم نمايد، يعنى آنها را غليظ تلفظ كند نه رقيق؛ لكن بنابر
اقوى تلفظ آنها بدون تفخيم هم صحيح است.
641-
كسى كه لال است يا زبان او مرضى دارد كه نمىتواند «اللَّهُ اكْبَر» را درست بگويد،
بايد هر طور كه مىتواند آن را بگويد؛ و اگر به هيچ وجه نمىتواند بگويد، بايد آن
را در قلب خود بگذراند، و با جوارح خود- مثلًا با دست- نيز به آن اشاره كند، و اگر
مىتواند زبانش را هم حركت دهد.
642-
اگر نمازگزار شك كند كه تكبيرة الإحرام را گفته يا نه، چنانچه مشغول خواندن چيزى
شده باشد، نبايد به شك خود اعتناء كند؛ و اگر چيزى نخوانده است، بايد تكبيرة
الإحرام را بگويد.
چهارم-
قرائت:
منظور
از قرائت در نماز، خواندن سوره حمد- سوره اول قرآن شريف- و يك سوره ديگر از قرآن
كريم از سوره هايى كه سجده واجب ندارند، مىباشد، و چون در ميان تمام سورههاى
قرآن كريم خواندن سوره اخلاص «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»
بعد از سوره حمد مزيت بيشترى دارد، به همين جهت ابتداء صورت سوره حمد و سپس صورت
سوره اخلاص بيان مىشود.
643-
اگر وقت نماز تنگ باشد يا نمازگزار ناچار شود كه سوره را نخواند- مثلًا بترسد كه
اگر سوره را بخواند دزد يا درنده يا چيز ديگرى به او صدمه مىزند- نبايد سوره را
بخواند، و همچنين اگر در كار مهمّى عجله داشته باشد، مىتواند سوره را نخواند.
644-
در نمازهاى مستحبى خواندن سوره لازم نيست، اگرچه آن نماز به واسطه نذر كردن و
مانند آن واجب شده باشد؛ ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى كه سوره مخصوصى دارند- مثل
نماز وحشت- اگر كسى بخواهد به دستور آن نمازها رفتار نمايد، بايد سورههاى مخصوص
آن نمازها را بخواند.
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 121