اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 117
615- جمله «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ
اللَّهِ» جزء اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعد از جمله «أَشْهَدُ أَنَّ
مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» به قصد قربت دو مرتبه گفته شود.
616-
براى مرد و زن مستحب است كه پيش از نمازهاى واجب پنچگانه اذان و اقامه بگويند، و
براى مردها مخصوصاً در نماز صبح سفارش بيشتر شده است؛ امّا براى نمازهاى واجب ديگر
و نيز براى نمازهاى مستحبى اذان و اقامه مشروع نيست.
617-
جائز است زنان در اذان و اقامه به تكبير و شهادتين بلكه به شهادتين تنها اكتفاء
نمايند، و نيز جائز است مسافر و كسى كه عجله دارد هر كدام از جملات اذان و اقامه
را يك مرتبه بگويند، يا به يكى از اذان و اقامه اكتفاء نمايند.
موارد
سقوط اذان و اقامه:
618-
در شش مورد اذان ساقط است: 1- نماز عصر روز جمعه، 2- نماز عصر روز عرفه، 3- نماز
عشاء شب عيد قربان، براى كسى كه در مشعرالحرام باشد، 4- نماز عصر و عشاء زن
مستحاضه، 5- نماز عصر و عشاء كسى كه نمىتواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى
كند، 6- نماز عصر و عشاء كسى كه بين نماز ظهر و عصر و يا بين نماز مغرب و عشاء
فاصله نيندازد.
619-
در اين شش مورد در صورتى اذان ساقط است كه بين اين نمازها با نماز قبل، فاصله داده
نشود، يا فاصله بين آنها كم باشد؛ البته فاصله شدن نماز نافله و تعقيبات ضرر
ندارد.
620-
در سه مورد اذان و اقامه هر دو ساقط مىشوند:
اول:
هرگاه براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته باشند، و كسى بخواهد با آن جماعت نماز
بخواند، لازم نيست براى نماز خود اذان و اقامه بگويد.
دوم:
هرگاه عدّهاى در جايى مشغول نماز جماعت باشند يا نماز آنان تازه تمام شده و صفها
بهم نخورده است، اگر انسان بخواهد در آنجا نماز بخواند، با سه شرط اذان و اقامه از
او ساقط است: 1- براى آن نماز جماعت اذان و اقامه گفته باشند، 2- نماز جماعتى كه
خوانده شده، باطل نباشد، 3- نماز او و نماز جماعت در يك مكان باشد.
سوم:
كسى كه اذان و اقامه شخص ديگرى را شنيده- چه آن را بازگو كرده باشد و چه بازگو
نكرده باشد- در صورتى كه بين اذان و اقامه و نمازى كه مىخواهد بخواند زياد فاصله
نشده باشد،
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 117