را ياد نگيرد، خداوند در روز قيامت هرگز به او
نظر لطف نمىافكند، و بر پاكيزگى اعمالش صحّه نمىگذارد»، و نيز فرمودند: «كسى كه
احكام خداوند را ياد نگيرد از خير و سعادت محروم است»، و همچنين فرمودند: حضرت
رسول اكرم (صلّى اللَّه عليه وآله و سلّم) مىفرمايند: «من از مسلمانى كه در
برنامه زندگى خود ترتيبى نمىدهد كه هر هفته يك روز را براى مورد توجّه قرار دادن
احكام اسلام و ياد گرفتن آنچه نمىداند فراغت داشته باشد منزجر و بيزارم»، و نيز
حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «براستى دوست دارم كه با تازيانه بر سر
اصحابم زده شود تا احكام دين را ياد بگيرند».
پس
به حكم عقل و شرع بر مكلف واجب است كه وظائف و احكام مبتلابه خود را ياد بگيرد، تا
از عقوبت مترتّب بر آنها در امان بماند.
وظائف
و احكام إلهيّه به دو قسم تقسيم مىشوند:
قسم
اول: عبادات.
قسم
دوم: توصليّات.
و
چون احكام الهيّه تكاليف مىباشند، بدينجهت در اين كتاب مسائل مربوط به اجتهاد و
تقليد- كه شرائط تكليف و راه عمل به تكاليف را بيان مىكنند- در ابتداء قرار
گرفتهاند، و پس از بيان آنها نظر به علّتى كه در مقدّمه طهارت خبثيّه ذكر گرديده
است احكام طهارت خبثيّه و سپس احكام طهارت حدثيّه بيان شدهاند، و پس از آن احكام
اموات كه مشتمل بر مسائل تعبّدى و توصّلى مىباشند قرار داده شدهاند، و پس از
بيان احكام اموات بخشهاى عبادات و احكام مربوط به آنها به ترتيبى كه در بخش طهارت
حدثيّه فقره (381) ذكر شده است بيان گرديدهاند، و پس از فراغ از عبادات ابواب و
رؤوس مسائل فقهيّه- كه مرحوم محقق حلّى قدّس سرّه در شرائع الإسلام آنها را به سه
بخش عقود (مشتمل بر 19 كتاب) و ايقاعات (مشتمل بر 11 كتاب) و احكام (مشتمل بر 12
كتاب) تقسيم فرمودهاند- به ترتيب تقسيمى كه در ابتداء مكاسب محرّمه اختيار كرديم
بيان نمودهايم، و مسائل و احكام مربوط به هر بخش را متعرض شدهايم.