از صفحه 566 تا صفحه 568 گفته شد سجده شكر بجا
آورد.
صلوات
بر پيغمبر اكرم (صلّى اللَّهُ عليه و آله وسلّم):
1249-
هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول (صلّى اللَّهُ عليه و آله وسلّم)- مانند محمّد و
احمد- يا لقب و كنيه آن جناب- مانند مصطفى و ابوالقاسم- را بگويد يا بشنود، مستحب
است صلوات بفرستد، اگرچه در نماز باشد؛ بلكه بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد
مىكند صلوات بفرستد.
1250-
مستحب است انسان موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول (صلى اللَّهُ عليه و آله و سلّم)
صلوات را هم بنويسد.
1251-
هرگاه نمازگزار در بين تشهد اسم مبارك پيغمبر اكرم (صلى اللَّهُ عليه و آله و
سلّم) را بشنود، مستحب است صلوات بفرستد، و به صلواتى كه در تشهد واجب است اكتفاء
ننمايد.
1252-
اسم مبارك حضرت رسول (صلى اللَّهُ عليه و آله و سلّم) در ضمن «أَللَّهُمَّ صَلِّ
عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» موجب تكرار صلوات نيست، و الّا تسلسل لازم
مىآيد.
1253-
أحوط آن است كه انسان بين ذكر اسم مبارك حضرت و صلوات بر ايشان زياد فاصله
نيندازد، پس اگر اسم مبارك ايشان را در بين قرائت بگويد يا بشنود، أحوط آن است كه
صلوات را تا آخر سوره به تأخير نيندازد؛ مگر اينكه در اواخر سوره باشد.
1254-
كيفيت خاصهاى در صلوات معتبر نيست، پس گفتن هر لفظى كه بر صلوات دلالت كند- مانند
«صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ» يا «أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ»- مجزى است؛ و اقوى آن
است كه صلوات بر آل آن حضرت نيز به صلوات بر آن حضرت ضميمه شود، زيرا در كتب علماء
اسلام از فرستادن صلوات بَتْراء- صلوات بدون ضميمه كردن «آل»- نهى شده است.
1255-
هرگاه اسم سائر انبياء يا اسم يكى از ائمه (عليهم السلام) ذكر شود، فرستادن صلوات
بر آنها مستحب است، ولى در هنگام فرستادن صلوات بر آنها مستحب است انسان اول صلوات
بر محمّد و آل او بفرستد و بعد از آن بر انبياء يا ائمه؛ مگر در اسم مبارك حضرت
ابراهيم (عليه السلام)، كه رعايت اين امر استحباب ندارد.