مدت آن وقت بماند، بايد نماز آيات را به نيّت
اداء بجا آورد.
321-
اگر مكلف به گفته كسانى كه از روى قواعد علمى وقت گرفتن خورشيد و ماه را مىدانند
اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته است، بايد نماز آيات را بخواند، و نيز
اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مىگيرد و فلان مقدار طول مىكشد، و مكلف به
گفته آنان اطمينان پيدا كند، و اطمينان او تا وقت گرفتن خورشيد يا ماه باقى باشد،
بايد به حرف آنان عمل نمايد؛ و اگر بگويند فلان وقت شروع به باز شدن مىكند، بهتر
است نماز آيات را تا وقت شروع به باز شدن تأخير بيندازد.
322-
اگر مكلف بفهمد نماز آياتى كه خوانده است باطل بوده، بايد آن را دوباره بخواند، و
اگر وقت گذشته باشد قضاء نمايد.
333-
اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر مكلف واجب شود، چنانچه براى هر دو نماز وقت
دارد، هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد؛ و اگر وقت يكى از آن دو تنگ باشد، بايد
نمازى را كه وقت آن تنگ است اول بخواند؛ و اگر وقت هر دو تنگ باشد، بايد اول نماز
يوميه را بخواند.
324-
اگر مكلف در بين نماز يوميّه بفهمد وقت نماز آيات تنگ است، چنانچه وقت نماز يوميّه
هم تنگ باشد بايد آن را تمام كند، و بعد نماز آيات را بخواند؛ و اگر وقت نماز
يوميّه تنگ نباشد، بايد آن را بشكند و اول نماز آيات را بخواند، و بعد از آن نماز
يوميّه را بجا آورد.
325-
اگر مكلف در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميّه تنگ است، بايد نماز آيات را
رها كند، و مشغول نماز يوميّه شود، و بعد از آنكه نماز يوميّه را تمام كرد- پيش از
انجام كارى كه نماز را بهم مىزند- بقيّه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده است
بخواند.
326-
اگر در حال حيض يا نفاس زن آفتاب يا ماه بگيرد، نماز آيات بر او واجب نمىشود، و
قضاء هم ندارد؛ ولى اگر زلزله يا رعد و برق و مانند اينها اتّفاق بيفتد، احتياط
واجب آن است كه بعد از پاك شدن نماز آيات را بخواند.
327-
اگر مكلف در نماز آيات شك كند كه چند ركعت انجام داده است، و يا شك كند كه در ركوع
آخر ركعت اول است يا در ركوع اول ركعت دوم، و فكرش به