محتمل است احاطه علمى داشته باشد، تا بتواند
واجبات را عمل كرده و محرّمات را ترك نمايد.
64-
گاهى ممكن است دو احتياط با هم متعارض شوند، مانند جايى كه در يك چيز دو حالت وجود
داشته باشد، به گونهاى كه احتياط در يك حالت مخالف با احتياط در حالت ديگر شود-
مثل اينكه عقد نكاح را به لغت غير عربى جارى سازد، كه در اين حالت چون به نظر بعضى
از فقهاء عربيّت در عقد نكاح شرط است، عقد مذكور و حصول زوجيّت با لغت غير عربى
مخالف احتياط است؛ و ازطرف ديگر چون عدّهاى از فقهاء عربيّت را لازم نمىدانند،
در عقد مذكور نفى زوجيّت وتكاليف مترتّبه بر آن هم مخالف احتياط است- كه در چنين
فرضى مكلّف يا بايد اجتهاد كند و يا تقليد نمايد.
65-
گاهى ممكن است احتياط به كلّى متعذر شود، مانند دَوَران امر بين وجوب وحرمت، مثل
اينكه شخصى نذرى كند و پدرش او را از آن نذر نهى نمايد، كه محتمل است وفاء به نذر
واجب باشد چون نذر واقع شده است، و محتمل است حرام باشد چون پدرش او را نهى كرده
است، كه در امثال اين فرض احتياط ابداً ممكن نيست، بلكه مكلّف يا بايد اجتهاد كند
يا تقليد نمايد.