آيات قرآن و ادعيه در نماز ميّت جائز است، مادامى
كه صورت نماز محفوظ بماند.
1191-
آن مقدار از دعاء كه خواندن آن در بين تكبيرات واجب است، بايد به زبان عربى خوانده
شود؛ و زائد بر آن مقدار در بين تكبيرات به هر زبانى باشد اشكال ندارد.
1192-
در خواندن نماز ميّت لازم است ضمائر كلمات مطابق با جنس ميّت باشد، يعنى اگر ميّت
مرد است ضمائر مذكر و اگر زن است ضمائر مؤنث بكار ببرند؛ ولى چنانچه به خاطر
ندانستن حكم مسأله يا فراموشى ضمير مؤنث را براى مرد و ضمير مذكر را براى زن
بياورند نماز باطل نمىشود.
1193-
هرگاه نمازگزار نداند ميّت زن است يا مرد، جائز است ضمائر را به قصد شخص يا نعش به
صورت مذكر و به قصد جثّه يا جنازه به صورت مؤنث بياورد؛ بلكه اگر معلوم باشد مرد
است يا زن نيز جائز است چنين كند.
1194-
هرگاه غسل و تيمّم يا كفن يا هر دو متعذر باشند، نماز ميّت ساقط نمىشود؛ و چون در
هنگام نماز بايد عورت ميّت پوشيده باشد، اگر عورت او پوشيده نباشد، بايد به
وسيلهاى آن را بپوشانند؛ و الّا او را در قبر بگذارند، و عورتش را با خاك و يا با
چيز ديگر بپوشانند، و نماز بر او بخوانند؛ و در چنين فرضى بايد در حال نماز او را
در قبر بر پشت بخوابانند، و بعد از نماز او را به پهلوى راست بخوابانند و دفن
كنند.
1195-
نماز خواندن بر ميّت مسلمان و بر بچهاى كه پدر يا مادر او مسلمان باشند و شش سال
داشته باشد واجب است؛ و ملحق به مسلمان است در وجوب نماز بر او لَقيط دارالإسلام و
مردهاى كه در بلاد مسلمين يافت شود.
1196-
نماز خواندن بر بچهاى كه شش سال او تمام نشده است مستحب مىباشد؛ ولى بر بچهاى
كه مرده به دنيا آمده است مستحب نيست.
1197-
نمازگزار بر ميّت بايد مسلمان دوازه امامى و عاقل- و بهتر است بالغ باشد- و دانا
به مسائل نماز ميّت و مأذون از طرف ولىّ ميّت يا معيّن شده از طرف خود ميّت باشد.
1198-
اگر كسى يك نماز بر دو ميّت كه تنها از طرف ولىِّ يكى از آنان اذن دارد