شود و شك كند كه ركوع را بجا آورده است يا نه،
جائز است به همان تيمم اكتفاء نموده و نماز را تمام كند.
1028-
تيمم بدل از غسل كافى از وضوء است، و چنانچه به قدر وضوء آب بيابد تيمم او باطل
نمىشود، و لازم نيست وضوء بگيرد.
1029-
اگر چند نفر كه وظيفه آنها تيمم است پس از تيمم و در وسعت وقت نماز، همزمان آب
مباحى بيابند كه تنها براى يكى از آنان كفايت كند، تيمم هيچ يك از آنان باطل
نمىشود، هرچند آن آب ملك همه آنها است؛ اما اگر يكى از آنها پيش از ديگران به آن
آب دست يابد و آن را مالك شود، فقط تيمم او باطل مىشود، و بايد وضوء بگيرد.
1030-
اگر شخص جنب و يك ميّت و يك محدث به حدث اصغر در يك جا باشند، و به قدرى آب در
دسترس باشد كه براى يكى از اينها كفايت كند، چنانچه آب ملك يكى از آنها باشد يا
مالك آب تنها به يكى اذن مصرف داده باشد، استعمال آب براى مالك يا شخص مأذون
متعيّن است، و وظيفه نسبت به دو نفر ديگر تيمم مىباشد؛ اما اگر آب مباح باشد يا
مالك آن براى هر سه نفر اذن به مصرف داده باشد، بنابر أحوط استعمال آب براى جنب
متعيّن است، و بايد ميت را تيمم بدهند، و محدث به حدث اصغر هم تيمم كند.
1031-
اگر كسى نذر كند كه نافله مطلقه يا موقّته را در زمان معين بجا آورد، چنانچه در آن
وقت تمكن از وضوء پيدا نكند، بايد بدل از آن تيمم نمايد؛ و اگر نذر بر انجام نافله
را به زمان معين مقيد نكند، أحوط آن است كه تا زمان تمكّن از استعمال آب صبر كند،
و نافله را با وضوء بخواند.
1032-
جائز نيست كسى را كه وظيفه او تيمم مىباشد براى نمازهايى كه بر ذمّه ميت است اجير
نمايند، البته در صورتى كه استيجار شخص قادر بر وضوء ممكن باشد؛ بلكه هرگاه شخص
قادر را اجير نمايند و بعد از آن عاجز شود- يعنى وظيفه او تيمم شده باشد- در اين
صورت خواندن نماز استيجارى براى او با تيمم محل اشكال است؛ بلكه