938- كسى كه يقين دارد وقت نماز تنگ است، اگر
بدون جستجوى آب با تيمم نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد كه براى جستجو وقت داشته
است، تيمم و نماز او باطل مىباشد، و بايد دوباره نمازش را بخواند، و اگر وقت
گذشته است قضاء نمايد.
939-
اگر كسى بعد از داخل شدن وقت نماز وضوء داشته باشد، و بداند كه اگر وضوء خود را
باطل كند تهيه آب براى او ممكن نيست يا نمىتواند وضوء بگيرد، چنانچه نگهدارى وضوء
براى او ضرر ندارد و مىتواند وضوء خود را نگهدارد، نبايد آن را باطل كند؛ و اگر
باطل كند معصيت كرده است، ولى بايد براى نماز تيمم كند، و انجام سائر كارهاى مشروط
به طهارت نيز با اين تيمم اشكال ندارد.
940-
كسى كه پيش از وقت نماز وضوء دارد، و مىداند كه اگر وضوء خود را باطل كند تهيه آب
براى او ممكن نيست، چنانچه بتواند وضوء خود را نگهدارد و نگهدارى وضوء براى او ضرر
ندارد، احتياط واجب آن است كه وضوء خود را باطل نكند؛ ولى اگر باطل كرد، بايد براى
نماز تيمم كند، و انجام سائر كارهاى مشروط به طهارت نيز با اين تيمم اشكال ندارد.
941-
كسى كه فقط به مقدار وضوء يا غسل آب دارد، و مىداند كه اگر آن را بريزد آب پيدا
نمىكند، چنانچه وقت نماز داخل شده باشد، ريختن آن آب حرام است؛ و احتياط آن است
كه پيش از وقت نماز هم آن آب را نريزد؛ ولى اگر آن را ريخت، نمازش با تيمم صحيح
مىباشد.
دوم-
تهيّه آب مشقّت شديد داشته باشد:
942-
اگر آب در آن محدوده موجود باشد، ولى بدست آوردن آن به گونهاى دشوار باشد كه مكلف
دچار حَرَج و مشقّت شديد شود- مثلًا پير يا مريض است و كسى هم او را در اين خصوص
كمك نمىكند- بايد تيمم نمايد.
943-
اگر تحصيل آب لوازمى مانند دلو و ريسمان و امثال اينها لازم داشته باشد، و مكلف
مجبور باشد آنها را بخرد يا كرايه نمايد- اگرچه قيمت آن چند برابر معمول باشد- در
صورتى كه بتواند بايد آنها را تهيه كند، و همچنين است اگر آب را به چند برابر