محصِّل طهارت نيست، و عبادت هم نمىباشد، و همين
امر فرق بين وضوء و غسل مىباشد، چون وضوء در هر حال بنفسه مستحب است، و چنانچه به
نيّت قربت ايجاد شود عبادت و مطِّهر مىباشد.
666-
چيزهايى كه وضوء را باطل مىكنند حدث اصغر ناميده مىشوند؛ و موجِبات تمام غسلهاى
واجب- غير از غسلى كه به سبب نذر و عهد و قسم واجب مىشود- حدث اكبر ناميده
مىشوند.
667-
اگر چند غسل واجب يا مستحب- غير از اغسال عقوبت- بر ذمّه كسى باشد، چه سبب آنها
يكى باشد- مانند جنابت مكررّه- يا سبب مختلف باشد- مثل جنابت و نذر و عهد و مسّ
ميّت و جمعه و ...- چنانچه يك غسل به قصد قربت انجام دهد كافى است، و رافع حدثهاى
متعدّد هم مىباشد، چه به قصد يك سبب معينّ باشد يا به نيّت همه آنها، به شرط
اينكه انجام غسل از باب احتياط نباشد، همچنانكه اگر براى هر كدام يك غسل انجام دهد
كافى و رافع حدث مىباشد.
668-
در اغسال عقوبت براى اسباب متعدّده- مثل قتل وزغ و نظر به شخص دار آويخته شده و
...- لازم است براى هر سبب به طور جداگانه يك غسل انجام شود.