ظرف غصبى وضوء ارتماسى بگيرد يا با آن ظرف آب را
به صورت و دستهايش بريزد وضوء او باطل است؛ ولى در صورتى كه با دست يا چيز ديگر آب
را از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بريزد، وضوء او صحيح است، چه آب ديگرى
داشته باشد يا نه.
484-
بنابر احتياط مستحب انسان نبايد در حوضى كه حتى يك آجر يا يك سنگ آن هم غصبى است
وضوء بگيرد.
485-
اگر در صحن يكى از امامان يا امام زادگان كه سابقاً قبرستان بوده است حوض يا نهرى
بسازند، چنانچه انسان نداند كه زمين صحن را براى قبرستان وقف كردهاند، وضوء گرفتن
در آن حوض و نهر اشكال ندارد.
486-
وضوء گرفتن از حوض مدرسهاى كه انسان نمىداند آن حوض را براى همه مردم وقف
كردهاند يا براى محصّلين همان مدرسه، در صورتى كه معمولًا مردم از آب آن وضوء
مىگيرند اشكال ندارد.
487-
كسى كه نمىخواهد در مسجدى نماز بخواند، اگر نداند حوض آن را براى همه مردم وقف
كردهاند يا براى كسانى كه در آنجا نماز مىخوانند، نمىتواند از آب حوض آن مسجد
وضوء بگيرد؛ ولى اگر معمولًا كسانى هم كه نمىخواهند در آنجا نماز بخوانند از آب
حوض آن وضوء مىگيرند، مىتواند از آن حوض وضوء بگيرد.
488-
اگر كسى از حوض مسجدى كه معلوم است براى نمازگزاران آن مسجد وقف شده است و يا از
حوض مسجدى كه معلوم نيست براى نمازگزاران آن مسجد وقف شده است يا بر همه مردم با
قصد نماز خواندن در آن مسجد وضوء بگيرد، و بعد عذرى پيدا كند يا بنايش بر اين شود
كه در جايى ديگر نماز بخواند، وضوء او صحيح است، و همچنين است اگر از روى غفلت يا
به اعتقاد عدم اشتراط وضوء بگيرد.
489-
وضوء گرفتن از حوض تيمچهها و مسافرخانهها و مانند اينها براى كسانى كه ساكن آن
مكانها نيستند در صورتى صحيح است كه معمولًا غير ساكنين آنجا هم با آب آنها وضوء
بگيرند.
490-
وضوء گرفتن از نهرها و چشمههايى كه عادت صاحبانشان بر جلوگيرى