اسم الکتاب : گزيدهاى از فقه الآل در كتب اهل سنت المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 19
انتساب فقهى آنان را به امامانشان اقرار كنيد،
بلكه بر مقبولات مذهبى امامان از راه مقبولات آنان (پيروان) اعتماد مىكنيد[1].
(انتهى)
تنقيد
و تحقيق
عقايد
اسلامى بلكه عقايد دينى به طور مطلق بر دو گونهاند:
دسته
اول كه از عقل تنها گرفته مىشود و ممكن نيست كه از پيامبر (ص) يا امام گرفته شود
و حتى به طور تعبدى از كتاب خداوند (ج) پذيرفته شود و چنين امرى مستلزم دور و تخلف
محال و ناممكن است.
مثلا:
اعتقاد به وجود خداوند و علم، قدرت، حكمت و صدق او، بايد از احكام عقل نظرى و
عملى- به اختلاف موارد- گرفته شود. ممكن نيست كه اعتقاد ما به امور فوق، مثلًا به
طور تعبد صرف از قرآن مجيد گرفته شود كه مستلزم دور است، دور ناممكن عقلى مىباشد
و اثبات اصل نبوتها نيز به وسيله ادعاى خود انبياء قابل اثبات نيست و بايد به
وسيله اظهار معجزات اثبات گردد كه يك راه عقلى مىباشد و از اينجا است كه ما با
افتخار مىگوييم، اساس دين اسلام عقلانيت است و همين عقلانيت دين را از زوال بيمه
مىكند. وقتى عقل وجود، علم، قدرت، حكمت و صدق واجب
[1] . فقه الآل، ص 37. مترجم:
شيعه در عقايد موافقت تام، با امامان خود دارند و ادعاى آن بىاساس است.
اسم الکتاب : گزيدهاى از فقه الآل در كتب اهل سنت المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 19