اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 89
مستفاد از مجموع روايات احتمال دوم
است و الله اعلم.
بهرحال
اين روايات با قول صاحب اسفار (ره) كه روح را جسمانية الحدوث روحانية البقاء
ميداند منافات دارد و لذا بتأويل آنها پرداخته است.
اعتراضاتى
بر مضمون اين روايات:
1-
آيه شريفه: ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ، بر خلقت
روح بعد از بدن دلالت دارد، بنابراين بايد روايات مذكور را باطل دانست و حداقل
بايد آنها را تأويل نمود.
جواب:
آيه شريفه بر تأخر خلقت روح از بدن دلالتى ندارد، بلكه قدر متيقن حدوث تعلق روح پس
از تكامل نسبى جنين، از آن استفاده مىشود نه بيشتر.
2-
خبر مذكور با اينكه از طرق شيعه و سنى نقل شده ولى خبر واحد و غير قطعى است.
جواب:
بلى ما هم آن را متواتر و يا مفيد قطع نمىدانيم، ولى كثرت اسناد آن در كتب
اماميه، و صحت بعضى از اسناد مذكور و نيز نقل آن در كتب عامه موجب ظن قوى بصدور آن
از معصوم مىشود. و خود معترض (شيخ مفيد ره) هم در همه مذاهب غير عقلى خود دليل
قطعى ندارد.
و
اما ادعاى صاحب تفسير الميزان كه خبر واحد در غير فروع فقهيه حجت نيست، بىپايه
است و ما موضوع حجيت خبر واحد را در
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 89