المتوسطة بين العقل و الطبيعة. و الاخرى النشأة العقلية فالاولى للمتوسطين و الناقصين و الاخيرة للكاملين المقربين.[1]
ولى اين اعتراضات او قابل مناقشه است و نمىتواند مانعى از قبول تجرد ابتدائى نفوس گردد.
پارهاى از ابهامات نظريه صاحب اسفار
1- روح از سلولهاى جنين پيدا مىشود يا از حيوانات منوى مرد و يا از تخمك زن؟
ظاهرا طرفداران اين نظريه، شق اول را مىپذيرند، مانند پيدا شدن ميوه از درخت.
2- از نظر فلسفى، روح در كدام مرحله جنينى و در چه زمانى بوجود مىآيد؟ ظاهر اينست كه عقل در اين مورد حكمى نداشته باشد.
3- نسبت حيات انسانى با چنين روحى كه مولود حركت جوهرى ماده است چگونه است آيا حيات انسانى معلول اين روح است يا مقارن و ملازم با آن و يا متأخر از آن؟
4- علاقه روح جسمانى با بدن او- چه در رحم و چه در خارج- به چه نحوه است؟ آيا باز هم تدبيرى است؟ و يا علاقه ظرفيت است؟
5- روح در چه موقع مجرد مىشود؟ عبارت صاحب اسفار در
[1] - الاسفار ج 8 ص 376.