اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 44
دلايل عقلى تجرد روح
1-
ما ترديدى نداريم كه حقيقتى را در خود مىيابيم كه از آن به من تعبير مىكنيم،
همچنانكه ترديد نداريم كه هر انسانى در درك اين حقيقت كه آنى در زندگى و شعور خود
از آن غافل نيستيم، با ما شركت دارد. از طرفى ميدانيم كه آن حقيقت هيچ يك از اعضاء
ظاهرى محسوس بدن يا اعضاء باطنى كه بوسيله حس و تجربه و آثار بوجود آنها پى
مىبريم نيست، چه اينكه بسيار مىشود كه هريك از آنها بلكه از مجموع آنها كه بدن
نام دارد غافل مىشويم، در حالى كه از خود و آن حقيقتى كه بعنوان «من» از آن تعبير
مىكنيم هرگز غافل نمىشويم، بنابراين نتيجه مىگيريم كه آن حقيقت غير از بدن و
اجزاء آنست.
2-
بعلاوه اگر جزء بدن و اعضاى آن و يا از خواص موجوده آن بود، مىبايست احكام ماده
را داشته باشد، زيرا بدن و خواص آن تمام مادى است، و از احكام ماده اينست كه
دائماً در تغيير و تحول تدريجى است و قابل تقسيم و تجزيه مىباشد، در صورتيكه
حقيقت مزبور اين احكام را ندارد، ما اين حقيقت را از آن وقتى كه خود را شناختهايم
و ادراك نسبت به خود پيدا كردهايم بصورت يك حقيقت واحد ثابت و بدون هيچگونه تغير
و تعدد ديدهايم، و آنهمه تغييرات از نظر ماده و شكل كه در بدن و خواص آن در طول
حيات خود مشاهده كردهايم در اين حقيقت بهيچ وجه وجود ندارد، همواره
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 44