responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف    الجزء : 1  صفحة : 382

گرفتن انواع نورهاى رنگارنگ يا معمولى شخص مورد نظر را مى‌خواباند ص 230.

وحدت روح و نفس‌

در اوايل اين كتاب گفتيم كه نفس و روح يكى مى‌باشد و قول به تباين و تعدد آنها اشتباه است، ولى از تفسير لاهيجى در تفسير آيه مباركه‌ «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها» از ابن عباس نقل كرده كه نفس مبدأ عقل و تمييز است و روح مبدأ تنفس و تحرك و ميان ايشان شعاعى است به مثابه شعاع آفتاب، هرگاه كه بنده به خواب رود حقتعالى قبض نفس او كند و روح را به حال خود واگذارد و در وقت انقضاى اجل او هر دو را قبض كند. پس زوال نفس مستلزم زوال روح نيست، به خلاف عكس كه زوال روح موجب زوال نفس خواهد بود. ص 371

معلوم نيست كه جمله فوق از مغز چه كسى تراوش كرده كه از نظر علمى هيچ ارزشى ندارد.

ولى از تفسير عياشى از حضرت باقر (ع) نقل كرده‌اند كه: هيچ كس به خواب نمى‌رود مگر كه نفس او به آسمان عروج كند و روح او در بدن باقى ماند و ارتباط ميان نفس و روح مانند شعاع آفتاب است، پس اگر اذن الهى تعلق گيرد به قبض روح، روح اجابت نفس كند و نزد او رود، و اگر اذن ربّانى تعلق به بقاى روح گيرد نفس اجابت روح كند و پيش او آيد و اين است معناى قول حق تعالى كه فرمود: اللَّهُ يَتَوَفَّى‌

اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف    الجزء : 1  صفحة : 382
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست