اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 382
گرفتن انواع نورهاى رنگارنگ يا
معمولى شخص مورد نظر را مىخواباند ص 230.
وحدت
روح و نفس
در
اوايل اين كتاب گفتيم كه نفس و روح يكى مىباشد و قول به تباين و تعدد آنها اشتباه
است، ولى از تفسير لاهيجى در تفسير آيه مباركه
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها» از ابن
عباس نقل كرده كه نفس مبدأ عقل و تمييز است و روح مبدأ تنفس و تحرك و ميان ايشان
شعاعى است به مثابه شعاع آفتاب، هرگاه كه بنده به خواب رود حقتعالى قبض نفس او كند
و روح را به حال خود واگذارد و در وقت انقضاى اجل او هر دو را قبض كند. پس زوال
نفس مستلزم زوال روح نيست، به خلاف عكس كه زوال روح موجب زوال نفس خواهد بود. ص
371
معلوم
نيست كه جمله فوق از مغز چه كسى تراوش كرده كه از نظر علمى هيچ ارزشى ندارد.
ولى
از تفسير عياشى از حضرت باقر (ع) نقل كردهاند كه: هيچ كس به خواب نمىرود مگر كه
نفس او به آسمان عروج كند و روح او در بدن باقى ماند و ارتباط ميان نفس و روح
مانند شعاع آفتاب است، پس اگر اذن الهى تعلق گيرد به قبض روح، روح اجابت نفس كند و
نزد او رود، و اگر اذن ربّانى تعلق به بقاى روح گيرد نفس اجابت روح كند و پيش او
آيد و اين است معناى قول حق تعالى كه فرمود:
اللَّهُ يَتَوَفَّى
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 382