اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 144
مگر اينكه گفته شود احاديث نظر به
اصابت واقع ندارد تا عدم حجيت نظريات مؤمنين را از آن استنباط نمود بلكه غرض از
تشبيه برخوردارى خواب و نظر غالب مؤمنين از الهامات الهى است كه خارج از قانون
اكتساب مجهول از معلوم تصورى و تصديقى مىباشد. بهرحال تأويل مؤمن به نبى در اين
احاديث كه از بعضى از غافلين نقل شده غلط واضحى است.
4-
وجه صدق و كذب خوابها
در
حديث عمر فرزند امير المؤمنين از پدرش از رسول خدا (ص) نقل شده است: هيچ بندهاى
نمىخوابد مگر اينكه روح او به سوى رب العالمين عروج مىكند، پس هرچيزى را كه در
نزد رب العالمين ببيند بر حق است و هرچه را كه در ميان آسمان و زمين ببيند اضغاث
احلام است.[1]
ولى
در حديث ديگر آمده است كه خوابهاى دروغ در اول شب است و خوابهاى صادق در ثلث اخير
شب، مگر اينكه شخصى جنب باشد يا بى وضوء خوابيده باشد يا خداوند را به گونه صحيح
ياد نكرده باشد كه اينگونه خوابها مختلف مىشوند و بكندى صورت واقعيت بخود
مىگيرند لفظ روايت چنين است: