اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 126
واجب الوجود است كه قاهر و جبار و
مدبر است.
روح
با تمام قدرتى كه دارد نمىتواند حتى دقيقهاى از بدن علاقه خود را قطع كند مگر در
بعضى از حالات كه تخليه از بدن براى افرادى ميسور مىگردد. روح با كراهت به بدن
تعلق مىگيرد و با كراهت آن را ترك مىكند و حديثى- كه در سابق ذكر كرديم- صريحاً
بر آن دلالت دارد.
بلى
بايد اعتراف كرد كه علاقه تنگاتنگ روح و بدن، بسيار پيچيده و پر اسرار است و نظر
فلسفه و علم هنوز روشن نگرديده است. امروز شكى. وجود ندارد كه حالات روانى بر بدن
فيزيكى تأثير بسزائى دارد، چنانچه احوال بدنى روح را تحت تأثير قرار مىدهد، و اين
مشكل فكرى به نظريه صاحب اسفار، كه روح را در ابتداى خلقت آن جسمانى و معلول حركت
جوهرى ماده مىداند، حل نخواهد شد. و بايد گفت خدا ميداند.
6-
چرا اين دوره دو هزار ساله به ياد ما نمانده است؟
از
اينكه حادثه كوتاه مدت ميثاق بياد كسى نمانده است، استبعادى نداريم، و ما قبلًا در
اين مورد در جواب سئوال چهارم در فصل ششم صحبت كرديم.
و
اما اگر فرض شود كه ارواح دو هزار سال بلكه پس از عالم ذر تا موقع ولادت چند هزار
سال، در عالم گذشته روحانى بودهاند، خصوصاً اگر تكامل علمى و يا مقدمات آن
(يابيدن استعداد) و تسبيح
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 126