اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 120
2- روايت اكمال الدين و كافى عن
السجاد (ع):
ان
الله عز و جل- خلق محمدا و عليا و الائمة الاحدعشر من نور عظمته ارواحا فى ضياء
نوره (فاقامهم اشباحا فى ضياء نوره- كافى) يعبدونه قبل الخلق، يسبحون الله- عز و
جل- و يقدسونه، و هم الائمة الهادية من آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين[1].
اين
روايات با ضعف اسناد و اشتمال متون آنها بر امور مختلف و حتى متناقض و متعارض، در
مجموع از تهليل و تسبيح و تمجيد ارواح و انوار و اشباح (كه ظاهراً مراد اجسام خاص
آنجهانى است) ائمه (عليهم السلام) خبر مىدهد.
و
اگر مجموع آنها موجب اطمينان نشود موجب ظن بمطلب مىشود كه مطابق اعتبار عقلى نيز
مىباشد، بلكه بعيد نيست ارواح همه انبياء و اوصياء به همين صفت باشند.
2-
مجرد و نياز او به بدن
ممكن
است گفته شود روح مجرد است و كمالات ممكنه او بالفعل براى او ثابت است، زيرا مجرد،
ماده و لواحق آن را مانند زمان و مكان ندارد، پس هرچه در حق او امكان داشته باشد
فعلا ثابت است.
و
ما اسم اين قاعده را در علم كلام قاعده ملازمه گذاشتهايم و در صراط الحق (ج 1) از
آن مفصلًا بحث كردهايم.