اسم الکتاب : حل 66[ شصت و شش] سئوال دينى المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 9
[چرا خداوند شرور را آفريد؟]
س
(4)- چرا خداوند شر و فساد را آفريد؟
ج-
مراد شما از شر و فساد يا كارهاى ناروا و ظلم بندگان است، يا امراض و بلايا و سيل
و طوفان و قحطى و امثال آن.
قسم
اول كه عبارت از ظلم و جنايت و خيانت و قتل و غارت و معصيت خود انسانها باشد، عمل
خود انسان و مسبب اراده اوست، نمىشود كه آنها را مخلوق محض خداوند شمرد، چه به
ضرورت و حس خود درك ميكنيم كه نفس و اراده خود ما افعال ما را ظاهر مىسازد.
همانطوريكه
در جواب سوال اول گفته شد، غرض از خلقت انسان تكامل معنوى اوست و اين تكامل- يعنى
بدست آوردن كمال- بدون اختيار انسان ميسر نبود، زيرا اگر او طبيعتا در كارهايش
مجبور مىبود هر كار خوبى كه ميكرد مستحق مدح نمىشد، و هر كار شرى را كه مرتكب
مىشد مستوجب ذم و نكوهش نمىگرديد، آرى شخص مجبور و بى- اختيار استحقاق مدح و ذم
و ثواب و عقاب را ندارد چنانچه افعال شخص خوابيده و شخص بيهوش كه فاقد ارادهاند
متصف بخوبى و بدى نمىشود و حتى موجب كمال و يا نقص فاعل خود نمىگردد پس بايد
انسان را خداوند مختار مىآفريد تا راه استكمال او باز باشد
اسم الکتاب : حل 66[ شصت و شش] سئوال دينى المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 9