اسم الکتاب : حل 66[ شصت و شش] سئوال دينى المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 27
خداوند برميگردد و علم خداوند بر خلاف پندار جمعى از فلاسفه فعلى
نيست تا مستلزم جبر گردد چنانچه بر خلاف توهم عدهاى ديگر علم خداوند انفعالى هم
نيست.
خواننده
عزيز:
درين
جا درددلى با شما دارم دانشمندان گرامى ما بعوض اينكه قضا و قدر را از روى آثار
اسلامى تفسير كنند و مفهوم واضح آنرا براى مردم مسلمان بيان فرمايند از خود
اصطلاحاتى اختراع كردند و معانى مبهمهاى براى آن تراشيدند تا اينكه امروز قضا و
قدر يكى از معماهاى لا ينحل شده و اكثر مردم آنرا با اختيار و تدبير انسان و
فعاليت او متضاد ميدانند و اين اشتباه بجوامع اسلامى ضرر زيادى رسانيده و ميرساند.
عقيده
نويسنده باستناد اثار معتبره اسلامى- قراريكه در بعضى از كتابهاى ديگر خود مفصلا
بيان كرده- اينست كه قدر بر قضا مقدم است بر عكس آنچه در زبان عوام و خواص معروف
شده، يعنى مناسب است كه بگويم قدر و قضاء. قدر عبارت از نوشتن حدود اشياء مخلوقه و
تقدير آنها در لوح است و قضاء نوشتن حكم بتى و جزمى در لوح است كه طبق مصلحت خفيه
تمام اشياء بخصوصيات خود در لوح ثبتاند.
اسم الکتاب : حل 66[ شصت و شش] سئوال دينى المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 27