دو
دسته اول كشته نميشوند بلكه بمجرد اسارت در ملك اسيركننده درمىآيند هرچند اسارت
آنان در اثناى محاربه باشد. و فى- الجواهر: نعم يعتبر فى التملك تحقق صدق السبى[2]
و القهر لاصالة عدمه مع عدمهما، فلا يكفى مجرد النظر و لا وضع اليد و لا غير- ذلك[3]
و پسر اسيريكه در بلوغ او شك شود نيز در حكم نابالغ است و اصل حكم خلافى نبوده،
بلكه بگفته علامه حلى اجماعى ميباشد دسته سوم حتما كشته ميشوند. و بجز اسكافى[4]
كسى از اماميه
[1] دسته ششمى هم وجود دارد كه بزور وارد ميدان جنگ شده
باشند حكم آن شايد حكم دسته پنجم باشد و ما در آخر اين فصل بآن اشاره ميكنيم.
[2] فى المنجد بعد تفسير السبى باسر: و الغالب تخصيص
الاسر بالرجال و السبى بالنساء.
[3] ص 120 ج 21، ظاهرا در سبىايكه موجب ملكيت زن ميشود
وقوع جنگ معتبر نباشد بلكه قهر و اسير كافى است.
[4] او حكم دسته چهارم را بر دسته سوم نيز جارى نموده
است و فى- الجواهر: لكنه معلوم البطلان نصا و فتوى.
اسم الکتاب : جهاد اسلامى در عصر حاضر المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 165