اسم الکتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت المؤلف : ناشناخته الجزء : 1 صفحة : 36
مقصد هفتم: توحيد در عبادت
معناى
اين عنوان اين است كه عبادت غير خداوند حرام و موجب شرك است، اگرچه اين غير،
پيامبران يا اوليا باشند و اين موضوع از نظر همه مسلمانان مسلم است و كسى در آن
اختلاف ندارد و ما در اين رساله تا حد تفصيلات آن را در ضمن مطالبى بيان مىداريم،
و از خداوند توفيق مىطلبيم.
الف)
خضوع در مقابل غير به سه قسم است:
1-
خضوع به نحو تأله و خدا قرار دادن غير، و به عبارت ديگر خضوع و تعظيم به قصد
ربوبيت و خالقيت طرف.
2-
خضوع و تعظيم به قصد تدين ولى نه به قصد تأله.
3-
خضوع و تعظيم نه به قصد تدين و نه به قصد تأله، بلكه بر اساس مراسم اجتماعى بشرى.
قسم
اول تنها براى خداوند جهان صحيح است و براى غير او (چه انبيا، چه ملائكه، چه كسان
ديگر) موجب شرك است و قرآن مجيد در اين مورد تأكيدات فراوانى دارد كه بعداً
پارهاى از آيات مقدسه آن ذكر مى شود.
كسى
كه به واجب الوجود و آفريدگار واحد در خلقت كلى جهان معتقد باشد ولى غير خدا را
عبادت كند نه تنها فعل حرام بجا آورده و گنهكار است كه مشرك شده از اسلام خارج
مىگردد، و مانند كفار قريش مستحق قتل و خلود در جهنم مى شود؛ قال الله تعالى:
«وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ .. (:
الإسراء: 23).
و
قال: إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ
جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ. لَوْ كانَ هؤُلاءِ آلِهَةً ما وَرَدُوها وَ
كُلٌّ فِيها خالِدُونَ (الأنبياء: 98 و 99). شما و آنچه را كه
مىپرستيد از غير خدا در دوزخيد، و همگى در آن وارد مىشويد، اگر معبودهاى شما
خدايان مىبودند، وارد آتش دوزخ نمى شدند، در حالى كه همگى در آن جاويدانند.
بلى
عبادت همان تعظيم مقرون به اعتقاد خالقيت و ربوبيت است: إِنَّ
اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ
(آلعمران: 51). ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ
شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ (الأنعام: 102). از حرف (ف) عاطفه كه دلالت بر
تفريع مىكند به خوبى استفاده مىشود كه تعظيم و خضوع مقرون به اعتقاد
اسم الکتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت المؤلف : ناشناخته الجزء : 1 صفحة : 36