بندگان خود) بر مىگرديم و شما
شكست مىخوريد و فلسطين دوباره به دست مسلمانان خواهد افتاد. به اميد آن روز.
طبيعت إنسان
وَ
كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا (الإسراء: 11) إنسان همواره عجول و
شتاب زده است.
خوانندگان
عزيز به مطالب ذيل توجه داشته باشند:
اولًا:
إنسانها استعداد شر وخير و مكارم اخلاقى و مساءى[1]
اخلاقى را دارند.
ثانياً:
استعداد اصلاح و إفساد خود و ديگران را نيز دارند.
ثالثاً:
طبيعت افراد نسبت به صلاح و فساد و تمايل به اقسام خير و شر، يكسان نيست. بعضيها
از اول تمايل بيشتر به صلاح و يا به فساد دارند كه در اخبار طينت در بحارالأنوار
(جزء 4 يا 5) آمده است و من در يكى از كتابهاى عربى خود در بحث جبر و تفويض و امر
بين الأمرين تشريح مفصّلى دادهام.
رابعاً:
اين اختلاف و زيادتى و كمى تمايل افراد به خير و يا شر به حد إجبار و إضطرار
نمىرسد تا مسقط تكليف شرعى گردد. و اين موضوع تا حدى حسّى مىباشد. خوبان بد مىشوند
و بدان خوب مىگردند. اين طبيعت آدمى از تربيت خوب و بد و از حادثات مؤثر محيط
كوچك و بزرگ در عصر ما محيط بين المللى (انترنت) و از صفات و اخلاق پدران و مادران
و اجداد و جدّات مطابق قانون وراثت تكوينى و كيفيت غذا و هوا و فعاليتهاى سياسى و
غيره كه ممكن است همه زير عنوان محيط جمع شوند، در حالت نوسان است إنسانها بر همين
اساس عجول و جهول و ذهول و ... مىشوند و نيز صبور و وقور و زكى و فهيم و زرنگ
مىگردند. (عوامل شخصيت: تربيت، توارث و محيط)
همين
عوامل است كه بدون اينكه اختيار و إراده إنسان را سلب كنند او را تا داخل متن