«مَنْ
عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ
حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا
يَعْمَلُونَ» (النحل: 97)؛ هر كسى كار شايستهاى بجا آورد چه مرد باشد و چه زن در
حالىكه مؤمن باشد مؤكّداً به او حيات پاكيزهاى مىدهيم و حتماً جزاى آنان را نيكوتر
از عملى كه بجا آوردهاند مىدهيم. مىشود به مناسبت اين آيه بگوييم كه حيات
(زندگانى) بر دو نوع است
حيات
(به معناى مصدر= زندگى در مقابل مرگ) از نظر كيفيت (به معناى اسم مصدر كه به فارسى
به آن زندگانى گفته مىشود[1] بر دو
گونه است
الف)
زندگانى طيبه (پاكيزه)= كه مورد رضاى خداوند باشد
ب)
زندگانى غير طيبه (خبيثه) كه بدور از رضاى خدا باشد.
در
قرآن «الحياة الدنيا» گاهى به معناى زندگانى حاضر و نزديك است كه در مقابل «الحياة
الآخره» (زندگانى آخرت) آمده كه در اين صورت شامل زندگانى طيبه و خبيثه مىشود و
گاهى به معناى زندگانى پستتر آمده كه مراد زندگانى خبيثه است. و البته يك زندگانى
برزخى هم داريم كه مانند زندگانى آخرت كه يا منعّمه و يا معذّبه است.
وسوسه شيطان به كى تأثير دارد
شكى
نيست كه شيطان براى گمراهى إنسانها جز وسوسه كردن در نفس ها و احتمالًا در نفوس جن
مؤمن كه هم جنس خود شان است، قدرتى ندارد و وسوسه؛ مانند تشويق بخير، اختيار آدمى
را سلب نمىتواند تا او مجبور به كار بد و يا خوب شود.
ولى
ملكات درونى آدمى، گاهى از وسوسه و تشويق به كار بد و يا خوب متأثر مىگردد؛
[1] - در عربى لفظ حيات به همين وزن واحد براى مصدر و
معناى اسم مصدرى مىآيد و در فارسى دو لفظ دارد زندگى( مصدر) و زندگانى( اسم
مصدر).