به هر حال خداوند در سراسر قرآن
با بندگان خود در مورد جزاى إيمان و عبادت و اطاعت و شكرگزارى و امثال اينها و در
مورد جزاى كفر و عصيان وكفران از همين زاويه حسن و قبح با بندگان خود صحبت فرموده
و به طور كلى فرموده: «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ
إِلَّا الْإِحْسانُ» (الرحمن: 60)؛ به هر حال
خداوند نه ترسى دارد و نه عجزى، و نه احتياجى تا به توريه از الفاظ معانى، غير
آنچه را بندگانش مىدانند، قصد فرموده باشد باطل است.
و
گرنه ممكن است گفته شود، وعده دوزخ و بهشت همه دروغ است. و دروغ براى ما قبيح است،
نه بر خداوند كه از نظام عقلايى ما بيرون است. اگر گفته شود كه خداوند حكم حسن و
قبح را در رابطه و معامله با ما، در اين دنيا قبول دارد ولى در آن دنيا از اعتبار
ساقط مىشود. مىگوييم: اين ادعاى شما از جانب خداوند دليلى خارج از آيات قرآن
ندارد. و اين آيات بطورى كه در بالا به آنها اشاره كرديم شامل دنيا و آخرت است،
نمىشود كه بگوييد وعده او در دنيا صادق است ولى وعده هايى كه در مورد آخرت داده
به آمدن آنروز باطل و بى أثر مىشود، گمان نكنم وجدان مسلمانى چنين چيزى را در
مورد خالق كائنات بپذيرد. بلى در گذشته[1]،
نظريه مذكور را بطور مفصل بنحوى بيان كرديم كه گويا آن را پذيرفتهايم همين حرفى
كه اينجا نوشتهايم و باور همه متكلمان و مفسران است و ما تاكنون موافقى از آنان
با كلام اين نويسنده و امثال او نديدهايم مورد باور ما است.
در هر امت، يك رسول
«وَ
لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ
اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ..» (النحل: 36)؛ محققاً در هر امت، ما
رسولى را بر انگيختيم كه خداوند را بپرستند و از طاغوت إجتناب و دورى كنند.
در
اين آيه دو مطلب است:
اول:
امت و جماعت، تعداد مشخصى ندارد، ولى كلمه كل أمة (هر امت و جماعت)
[1] - در ذيل: يك سؤال مهم و مشهور تقريبا 12 ورق قبل