اسم الکتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين المؤلف : كاشانى، ملا فتح الله الجزء : 1 صفحة : 352
كننده توبه جميع تائبانم
الرَّحِيمُ مهربان
برايشان باضافه رحمت و عدم تعجيل در عقوبت ايشان از ضحاك روايتست كه چون كافر را
در قبر نهند فرشتگان بيايند و گويند (من ربك و من نبيك و ما دينك) خدا و پيغمبر تو
كيست و دين تو چيست گويد نميدانم مطرقه آتش بر او زنند كه آواز آن همه جانوران
بشنوند مگر انس و جن و هر يك كه بشنوند بر او لعن كنند از ابن عباس نقل است كه
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود كه
من سئل عن علمه فكتمه الجم بلجام من النار
هر كه او علمى داند و او را از او پرسند و وى آن را بپوشد و نگويد
فرداى قيامت لجامى از آتش دوزخ در دهن او كنند و نيز ابن عباس از آن حضرت روايت
كرده كه علماى اين امت دو فرقهاند يكى آنكه حقتعالى ايشان را علم داده باشد و بر
مردمان بذل كنند و بخل نورزند و بر آن طمع در مال مردمان نكنند و ببهاى اندك
نفروشند پس اين فرقه همه مخلوقات حتى مرغان هوا و دواب زمين براى ايشان استغفار
كنند و چون نزد حق تعالى روند مكرم و مشرف باشند و طايفه ديگر كسانيند كه حقتعالى
ايشان را توفيق علم داده باشد و بآن بخل ورزند و ببندگان خدا نياموزند حقتعالى روز
قيامت لجام آتشين بر سر ايشان كند و در مجمع قيامت ايشان را رسوا سازد و فرشتگان
ندا كنند كه اى اهل عرصات اينها كسانيند كه بعلم بخل كردند و ببهاى اندك آن را
فروختند پس در عذاب معذب باشند تا حقتعالى از حساب بندگان بپردازد و در مجمع آورده
كه در آيه دلالت است بر آنكه كتمان حق با احتياج مردمان باظهار آن از اعظم كباير
است و هر كه كتمان شيء از علوم دين كند فعل او مثل فعل احبار يهود باشد مانند
ايشان در عظم جرم و مستوجب وعيد ايشان و نيز دلالتست بر آنكه واجبست كه مردمان را
دعوت كنند (بتوحيد و عدل) چه حقتعالى در آيه بيان فرموده آنچه دال است بر توحيد و
عدل بجهت تاكيد آنچه در عقولست از ادله اما فرض على الكفايه است و در ذكر رحيم بعد
از ثواب دلالتست بر آنكه اسقاط عذاب نزد توبه تفضل است از حقتعالى هم چنان كه قول
اصحاب ما است و اسقاط آن واجب نيست عقلا هم چنان كه مذهب معتزله است و چون حق
سبحانه تبيين حال كسانى نمود كه كتمان حق كردند و ذكر حال جماعتى نمود كه از آن
تائب شدهاند در عقب آن بيان حال كسانى مينمايد كه بىتوبه از كفر و كتمان مردند و
ميفرمايد كه إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بدرستى كه آنان
كه كافر شدند از احبار يهود بسبب كتمان نبوت محمد صلّى اللَّه عليه و آله و
ميتواند بود كه مراد مطلق اهل كفر باشند يعنى جميع كسانى كه نگرويدند بخدا و رسول
او صلّى اللَّه عليه و آله وَ ماتُوا وَ هُمْ
كُفَّارٌ و مردند و حال آنكه ايشان كافر و ناگرويدگانند يعنى
با صفت كفر مردند يا توبه از كتمان ناكرده فوت شدند
أُولئِكَ آن گروه عَلَيْهِمْ
لَعْنَةُ اللَّهِ بر ايشانست لعنت خداى و دورى از رحمت او
بعد از موت وَ الْمَلائِكَةِ و لعنت
اسم الکتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين المؤلف : كاشانى، ملا فتح الله الجزء : 1 صفحة : 352