اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 516
423. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: قرآن بر چهار وجه، نازل شده است: حلال و حرام- كه عذر هيچ كس به
خاطر بىاطّلاعى از آنها پذيرفته نيست- و تفسيرى كه عربها از آن دارند و تفسيرى
كه علما انجام مىدهند و متشابهى كه جز خدا كسى نمىداند و هر كس جز خدا مدّعى علم
به آن شود، دروغگوست.[1]
424.
امام على عليه السلام- در توصيه به عبد اللَّه بن عبّاس، آن گاه كه او
را براى متقاعد كردن خوارج فرستاد-: با آنها با قرآن، بحث مكن؛ زيرا قرآن وجوه
گوناگون دارد. تو مىگويى و آنها مىگويند؛ بلكه [با استناد] به سنّت با آنها
احتجاج كن؛ چرا كه در برابر سنّت، راه گريزى [و توجيهى] نمىيابند.[2]
1/ 3 قرآن، ظاهر و باطنى دارد
425.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هيچ آيهاى از قرآن نيست، مگر اين
كه ظاهرى دارد و باطنى، و هيچ حرفى[3]
از آن نيست، مگر اين كه تأويلى دارد «و تأويل آن را جز خدا و
ريشهداران در دانش، كسى نمىداند»[4].[5]
426.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هيچ آيهاى از قرآن نازل نشده، مگر
اين كه ظاهرى و باطنى دارد، و براى
لا تُخاصِمهُم بِالقُرآنِ؛ فَإِنَّ القُرآنَ حَمّالٌ ذو وُجوهٍ،
تَقولُ ويَقولونَ، ولكِن حاجِجهُم بِالسُّنَّةِ، فَإِنَّهُم لَن يَجِدوا عَنها
مَحيصاً
( نهج البلاغة: نامه 77، ربيع
الأبرار: ج 1 ص 691).
[3]. حرف، در اين جا به
معنى« وجه» است و مقصود از آن، وجهى از كلام است كه آيه يا آياتى مشتمل بر آناست،
از قبيل: امر، نهى، موعظه، ترغيب، تهديد و مانند اينها. بنا بر اين، هيچ وجهِ سخنى
در قرآن نيست، مگر آن كه تأويلى دارد.