اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 402
نصب شده بود و هر كس هر سورهاى را كه مىخواست، از روى آنها استنساخ
مىكرد. در ادامه حديث تصريح شده است كه خريد قرآن پس از عصر پيامبر خدا صلى الله
عليه و آله رواج يافت.[1]
در
منابع حديثى شيعه و اهل سنّت، هيچ روايتى از زمان پيامبر صلى الله عليه و آله در
اين باره به چشم نمىخورد. پس مىتوان دريافت كه مسئله خريد و فروش مصحف قرآن از
زمان صحابه مطرح شده و در باره حكم شرعى آن نيز بحث و گفتگو بوده است.
كهنترين
گزارشها در اين باره، مباحثى است كه از صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده
است.
ديدگاه
اهل سنّت
از
ابن عباس و سعيد بن جبير نقل شده كه فروش قرآن را روا دانستهاند، ولى با اين شيوه
كه قرآن ابزار كسب درآمد قرار گيرد، مخالفت كردهاند.[2]
از عمر بن خطاب و عبداللَّه بن عمر نقل شده كه به صراحت، خريد و فروش مصحف قرآن را
ممنوع دانستهاند و كسانى مانند عبد اللَّه بن مسعود و ابو موسى اشعرى آن را مكروه
شمردهاند.[3] در برابر اين دو گروه، برخى
از صحابه و تابعيان، ميان خريد و فروش تفصيل قائل شدهاند؛ از ابن عباس، سعيد بن
جبير، قتادة بن دعامه و جابر بن عبد اللَّه نقل شده است كه خريدن مصحفْ جايز، ولى
فروش آن ممنوع است.[4] شمارى از تابعان هم مانند عكرمه،
عامر شعبى، حكم بن عينيه و حسن بصرى قائل به جواز خريد و فروش مصحف بودهاند.[5]
تقريباً
تمامى فقهاى اهل سنّت، خريدن مصحف قرآن را اجازه دادهاند؛ ولى در