اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 399
آن، طلاكارى شده بود و در آخر آن نيز يك سوره با آب طلا نوشته شده
بود،[1] به امام صادق عليه السلام
نشان دادم. ايشان، به چيزى از آن، جز به نوشتن قرآن با آب طلا، خُرده نگرفت و
فرمود: «خوش ندارم كه قرآن، جز با مركّب سياه، نوشته شود، چنان كه اوّل بار، نوشته
شده بود».[2]
220.
امام كاظم عليه السلام: قرآن را بدون وضو و با حالت جنابت، لمس مكن و
نسخههاى (/ خطّ) آن را نيز لمس نكن و آن را [به خود] آويزان مكن. خداوند متعال
مىفرمايد: «جز پاكان، آن را لمس نكنند».[5]
[1]. منظور، تذهيبِ آخر آن
مصحف يا تذهيب جلد آن است، همان گونه كه متعارف است. شايد هممنظور، تذهيب نامهاى
سورهها يا نگارش زرّين سوره آخر قرآن باشد و يا كتابتِ علائم حزبها با آب طلا،
تا ختم قرائتشان معلوم باشد. احتمال هم دارد كه منظور، تزيين حواشى قرآن با آب طلا
و يا طلاكارىِ علائم پايان آيات آن باشد. خدا مىداند.
عَرَضتُ عَلى أبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام كِتاباً فيهِ قُرآنٌ
مُخَتَّمٌ مُعَشَّرٌ بِالذَّهَبِ، وكُتِبَ في آخرِهِ سورَةٌ بِالذَّهَبِ،
فَأَرَيتُهُ إيّاهُ، فَلَم يَعِب فيهِ شَيئاً إلّاكِتابَةَ القُرآنِ بِالذَّهَبِ،
وقالَ: لا يُعجِبُني أن يُكتَبَ القُرآنُ إلّابِالسَّوادِ كَما كُتِبَ أوَّلَ
مَرَّةٍ
( الكافى: ج 2 ص 629 ح 8، تهذيب
الأحكام: ج 6 ص 367 ح 1056).
[3]. اشاره به حرمت دست زدن،
بوسيدن و رساندن جايى از بدن به نوشته قرآن براى كسى است كه وضو ندارد و طاهر
معنوى نيست. گفتنى است برخى مفسّران، مفهوم آيه را و يا لازم معنايى آن را، انحصار
فهم قرآن به مطهّرون دانسته و به رواياتى اشاره كردهاند.( ر. ك: تفسير الصافى: ج
5 ص 129، تفسير آلوسى: ج 7 ص 154، الميزان فى تفسير القرآن: ج 19 ص 137.
[4]. واقعه: آيه 79:« لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».