اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 38
زنجانى،[1] محمّد جواد بلاغى،[2]
علامه طباطبايى[3] و بسيارى از علماى اهل سنّت،[4]
اين ديدگاه را باور دارند. طرفداران اين ديدگاه، براى اثبات نزول دفعى، ادلّه و
شواهدى آوردهاند كه مهمترين آنها عبارت اند از:
الف-
آيات قرآنى
به
تصريح آيه 185 بقره، آيه يكم از سوره قدر و آيات دوم و سوم سوره دخان، قرآن در شب
قدر ماه رمضان نازل شده است. از آنجا كه نزول تدريجى قرآن در شبها و روزهاى ديگر،
واقعيتى تاريخى و انكارناپذير است، مراد از نزول ياد شده در اين آيات، بايد غير از
نزول تدريجى باشد. ظاهر آيات نيز از نزول كلّ قرآن حكايت دارد، نه بخشى از آن.
ب-
روايات اهل بيت عليهم السلام
بنا
بر روايات زير، قرآن افزون بر نزول تدريجى، به گونه دفعى نيز نزول يافته است:
يك.
روايتى كه تصريح دارد قرآن يك بار به صورت كامل در ماه رمضان بر بيت معمور و سپس
در مدت بيست سال به تدريج بر پيامبر نازل شده است. اين روايت، در ادامه از پيامبر
خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه قرآن نيز مانند ديگر كتب آسمانى نزولى دفعى
داشته است:
نَزَلَ
القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً في شَهرِ رَمَضانَ إلَى البَيتِ المَعمورِ، ثُمَّ
نَزَلَ في طولِ عِشرينَ سَنَةً.
ثُمَّ
قالَ: قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله: نَزَلَت صُحُفُ إبراهيمَ في أوَّلِ
لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ،