78.
امام على عليه السلام: [خداوند،] زمين را ايجاد كرد و آن را [در جا و
مدار خود] نگه داشت، بى هيچ اشتغالى، و آن را استوار ساخت، امّا نه بر قرارگاهى.[2]
ب-
جفت بودن گياهان و رُستنىها
«أَوَ
لَمْ يَرَوْاْ إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلّ زَوْجٍ كَرِيمٍ؛[3]
مگر در زمين ننگريستهاند كه چه قدر در آن، از هر گونه، جفتهاى زيبا
رويانيدهايم؟!».
«فَأَنبَتْنَا
فِيهَا مِن كُلّ زَوْجٍ كَرِيمٍ؛[4] و در آن، از هر گونه، جفتى
زيبا رويانيديم».
ج-
جفت بودن همه آفريدهها
قرآن
«و
از هر چيزى، دو جفت آفريديم. شايد كه يادآور شويد».[5]
حديث
79.
امام على عليه السلام: چيزهاى دور [و مُتباين] را فراهم آورد و ميان
نزديكها، جدايى افكنْد تا با جدايى افكندن ميان آنها، به سوى جدا كنندهشان،
رهنمون شود و با فراهم آوردن آنها نيز بر فراهم آورندهشان. اين است معناى سخن
خداوند متعال كه: «از هر چيزى، دو جفت آفريديم. شايد كه يادآور شويد».[6]
[1]. گفتنى است كه در اين
روايت و ديگر مواردى كه پس از اين در تبيين اعجاز علمى قرآن آورده مىشود،
اشارهاى به اعجاز علمى قرآن در باره حركت زمين نشده و آوردن آنها در ذيل آيات ياد
شده، در واقع، به منزله شرح و بيان آيات از زبان كسانى است كه علوم و معارف آنها،
ريشه در قرآن دارد.