تحريف
از ريشه «ح ر ف» به معناى: لبه، كناره، جهت و وجه هر چيز است. بيشتر لغويان از
جمله جوهرى، زَبيدى و راغب، حرف را به همين معنا دانستهاند[2]
و بر اين اساس، تحريف، به معناى: كنار بردن، به كنارى كشاندن يا كنار زدن چيزى و
يا برگرداندن و دگرگون كردن چيزى از صورت اوّليه آن است. تحريف كلام نيز- كه به
معناى تغيير و دگرگون ساختن معناى آن است-[3]
به همين وجه برمىگردد؛ زيرا محرِّف با كنار زدن آن از معناى صحيح و مقصود نظر
گوينده، آن را به معنا و سمت ديگرى برمىگرداند، خواه اين تحريف با تغيير يا جا به
جايى حروف، كلمات و جملات باشد و يا با تفسير نادرست آنها.
گونههاى
تحريف تورات
قرآن
كريم گونه هاى متعدّدى از تحريف كتاب را از كار بنى اسرائيل حكايت مىكند،
[1]. نگارش اوّليه اين
پژوهش، به وسيله حجة الاسلام و المسلمين دكتر على نصيرى( عضو هيئت علمى دانشگاه
علم و صنعت ايران)، و فاضل گرامى جناب آقاى ابراهيم احمديان انجام شده است.
[2]. الصحاح: ج 4 ص 1342؛
تاج العروس: ج 12 ص 136؛ مفردات ألفاظ القرآن: ص 228 ماده« حرف».
[3]. ابن عبّاد و ليث و ديگر
لغت شناسان مىگويند:« التحريف فى القرآن و فى الكلام: تغيير الكلمة عنمعناها»؛
تحريف در قرآن و سخن، به معناى دگرگون كردن معناى آن است( المحيط فى اللغة: ج 3 ص
82؛ نيز، ر. ك: معجم تهذيب اللغة: ج 1 ص 789؛ المصباح المنير: ص 130 و ...).
اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 142