اما
آنگاه كه رفتارهاى زشت و ناپسند از او سر زند، آن رفتارها را به خدا نسبت نمىدهد
و خود را در انجامدادن آن رفتار يا اتصاف به صفتى زشت مقصر مىيابد. به اين دليل
در صدد اصلاح و جبران آن بر مىآيد. متون فراوان موجود در قرآن و حديث كه بر لزوم
استغفار و توبه و اعتراف به گناهان دلالت دارد، همگى از اين مهم حكايت مىكند كه
از منظر آموزههاى دينى، رفتارهاى ناشايست از اكتسابات خودِ آدمى است و به او نسبت
داده مىشود؛ ازاينرو نبايد اين رفتارها را توجيه و از زير بار مسئوليت آن شانه
خالى كرد.
از
مجموع آنچه گذشت، مىتوان نتيجه گرفت كه نعمتها، مواهب معنوى و مادى و رفتارهاى
نيك انسان به توفيق الهى و از سوى خداوند نصيب انسان مىشود؛ درحالىكه رفتارهاى
زشت انسان برخاسته از اراده خودِ اوست و خداوند از آن رفتارها رضايت ندارد. در
نتيجه مصيبتها و بلايا، برخاسته از بدىِ رفتار اوست، و البته بايد توجه داشت كه
اين بدان معنا نيست كه انسان رفتارهاى زشت را بالاستقلال انجام مىدهد. زيرا انسان
در هر لحظه وجود خويش و قدرت و توانش را از ذات مقدس پروردگارش مىگيرد. بنابراين
حتى رفتارهاى زشت نيز مستقلًا انجام نمىشود؛ اما تفاوت در اين است كه رفتارهاى
نيك را هم با قدرت الهى و هم به توفيق او انجام مىدهد، اما رفتارهاى ناپسند را
فقط به واسطه قدرت اعطايى از سوى خداوند انجام مىدهد كه در گرو توفيق يا رضايت او
نيست و انسانها به انتخاب و با اراده خويش كه از طرف خداوند به آنها اعطا شده به
آن دست مىيازند.[2]
پيامد
محاسبه نفس
ترديدى
نيست كه محاسبه نفس، پيامدهاى مطلوبى دارد كه در جهت اصلاح و رشد آدمى تا مدارج
كمال است. به عبارت ديگر، اگر نتيجه ارزيابى رفتار خويش مثبت
[2]. نساء: 79: ما
أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ
نَفْسِكَ هر خيرى كه به تو رسد از جانب خداست و هر شرى كه به تو رسد از
جانب خود توست.
اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 304