اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 286
خوارى در حيات دنيا محقّقاً به آنها خواهد رسيد، و اينچنين ما
دروغپردازان را كيفر خواهيم كرد.[1]
بنابراين
براى ايجاد سجيه اخلاقى، تكرار رفتار متناسب با آن سجيه، و براى تكرار آن رفتار،
اهتمام، جديت و سختگيرى بر نفس خود ضرورى است و بدون اهتمام در استمرار آن، امكان
تلبس به سجيه اخلاقى وجود ندارد.
برخى
روايات نيز ضمن تأييد اصلِ سختگيرى بر نفس خويش، درباره فضيلت، اهميت و ضرورت آن
براى اصلاح نفس پافشارى مىكند. براى مثال، از امام على (ع) روايت شده است:
من
اجهد نفسه فى اصلاحها سعد و من اهمل نفسه فى لذاتها شقى.[2]
هركس
با نفس خود در جهت اصلاح آن مبارزه كند، سعادتمند و هر كس نفس خود را در لذتها
واگذارد شقاوتمند شده است.
3.
پرهيز از افراط و تفريط
بهطوركلى
افراط و تفريط، در هر كارى ناپسند است و به مصلحت نيست. اين قاعده در تربيت نفس
نيز جارى است؛ ازاينرو در سختگيرى بر خود براى نهادينه كردن رفتارهاى نيك و ايجاد
فضايل اخلاقى در خود، هرگز نبايد از مسير عقلانى خارج، و به كاهلى يا زيادهروى
مبتلا شد. قرآن كريم افراط و تفريط را حتى در انفاق، علىرغم سفارشهاى مكرر به
اصل آن و وضع پاداش فراوان براى آن، رفتارى ناپسند بهشمار آورده، پيامبر (ص) را
از آن منع مىكند و مىفرمايد:
وَ
لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ
فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً.[3]
نه
دست خويش از روى خسّت به گردن ببند، و نه بهسخاوت يكباره بگشاى؛ كه در هر دو حال
ملامتزده و حسرتخورده بنشينى.
ما أخلص العبد الايمان بالله عز و جل أربعين يوما أو قال: ما أجمل
عبد ذكر الله عز و جل أربعين يوما إلا زهده الله عز و جل فى الدنيا و بصره داءها و
دواءها فأثبت الحكمة فى قلبه و أنطق بها لسانه، ثم تلا: إِنَّ الَّذِينَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ
سَيَنالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ ذِلَّةٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ
كَذلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ( اعراف: 152).