اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 162
4. هر دو طالب لذتاند؛ اما ميان لذت فطرى و لذت غريزى تفاوتهايى
وجود دارد. لذتهاى غريزى غالباً از امور جسمانى و شهوانى تأمين مىشود اما
لذتهاى فطرى ماهيتى فراجسمانى، معنوى و ارزشى دارند. ازاينرو از نظر ارزشى،
لذتهاى فطرى برتر است.
5.
گرايشهاى گوناگون غريزى و فطرى انسان از يكديگر جدا نيستند، بلكه بر يكديگر اثر
مىگذارند و بر اثر تعامل و تزاحم با يكديگر، به انگيزهها و اعمال انسان شكل
مىدهند.[1] بنابراين گاه اين دو نوع
گرايش، هم جهتاند و آدمى را به سمت عملى كه هر دو گرايش خواستار آن است سوق
مىدهند؛ و گاه با هم در تزاحماند، كه در آن صورت قوّت و ضعف عقل انسان در انتخاب
نوع عمل نقش كليدى خواهد داشت.
ج-
انسان، موجودى برخوردار از عقل
شايد
بتوان مهمترين موهبت خداوند به انسان را كه وجه تمايز او با حيوانات شمرده
مىشود، عقل دانست. اين نعمت بر اساس برخى روايات محبوبترين و ارزندهترين مخلوق
خداوند خوانده شده است.[2]
«عقل»
از نظر لغوى به معانى منع، امساك، حبس و جلوگيرى،[3]
بستن و نگه داشتن است.[4] برخى انديشمندان، كاركرد عقل
را در ممانعت انسان از گفتار و كردار ناپسند[5]
يا از انحراف و كجروى دانستهاند.[6] اين واژه در اصطلاح به معناى
يكى از قواى نفس انسان است كه با استفاده از آن مىتواند مسائل نظرى را از مقدمات
بديهى و معلوم استنباط كند، اگرچه بيشتر به معناى مركز و قوه ادراك حقيقت اشيا و
تميز خوب و بد از يكديگر آمده است.[7] قرآن كريم، عقل را ابزارى
براى تشخيص
[1]. فتحعليخانى، محمد، جزوه
آموزههاى بنيادين علم اخلاق، بخش سوم( رابطه انسان با خود) درس سوم( غريزه).
[2]. ر. ك: منتخب ميزان
الحكمة: ج 2 ص 704: عنوان 1316( العقل).